הצעת מחקר בסמינר ניהול ותרבות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2378
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

  הפקולטה לניהול סמינר ניהול ותרבות הקשר בין שייכות תרבותית וביטחון תעסוקתי לבין שביעות רצון ומחויבות ארגונית העבודה הנוכחית הינה הצעת מחקר לעבודה סופית בסמינר ניהול ותרבות. העובדה כוללת סקרית ספרות רחבה, הנוגעת בהיבטים רבים כגון: מחויבות ארגונית (רגשית והמשכית), הדבלים בין תרבות אינדיבידואליסטית וקולקטיביסטית, בטחון תעסוקתי והשלכותיו על שביעות רצונם של העובדים.
בעבודה מפורטות השערות המחקר וגם מוצעת שיטה לנהל את המחקר, הכוללת שיטת דגימה, כלים (שאלונים) והליך המחקר.
העבודה פרוסה על 6 עמודים, מבוססת על 17
מקורות ספרות והיא הוערכה בציון 92. החיים בעידן המודרני, הטכנולוגיות החדשות והפיכתו של העולם למהיר יותר – מביאים לתופעה הולכת וגוברת של צוותים וקבוצות עבודה בעלי אופי בין-תרבותי, כלומר, מורכבים מעובדים היוצאים מתרבויות שונות. עבודה בצוותים מהסוג הזה מציבה בפני המנהלים וגם בפני העובדים עצמם אתגרים, שלא היו כמותם בעידן הפרה-גלובלי.
חשיבה שונה, מתן דגש על ערכים שונים, דרכים שונות לפתרון קונפליקטים – אלה הם רק מספר מצומצם של אתגרים אשר עלולים להתעורר בצוות בין-תרבותי.
הפילוסופים של המאה ה-19 Locke, Hume, Mill הניחו כי תהליכי חשיבה בסיסיים, כגון דדוקציה ואינדוקציה, למידה וסיווג אובייקטים לקטיגוריות – הינם משותפים לכלל האנושות.
אך המחקרים של המאה ה-20 מצביעים על העובדה כי ההבדלים החברתיים אשר קיימים בתרבויות שונות משפיעים לא מעט הן על מערכת הערכים של האינדיבידואל והן על התהליכים הקוגניטיביים שלו (Nisbett et al, 2001). דגש מיוחד ניתן על ההבדלים בין תרבויות קולקטיביסטיות לעומת האינדיבידואליסטיות – נמצאו הבדלים משמעותיים ביכולתם של נציגי תרבויות שונות לתפוס את הסביבה, לפרש את האירועים המתרחשים בה  ולהגיב להם. נמצא למשל, כי יוצאי התרבויות האינדיבידואליסטיות (בעיקר העולם המערבי) רואים את העולם כבנוי מאובייקטים נפרדים, עצמאיים, ולעומת זאת יוצאי התרבויות הקולקטיביסטיות (אסיה וארצות המזרח) רואים את הסביבה כאוסף של ישויות ואובייקטים, אשר פועלים באינטראקציה מתמדת ותלויים מאוד אחד בשני (Nisbett et al, 2001). ממצא זה עולה בקנה אחד עם מחקרם של Miyamoto et al (2006) אשר חקרו תפיסות תרבותיות באמצעות תפיסה של סביבה פיזית.
החוקרים גילו כי קיים שוני בין תפיסה של ה"מערביים" לבין התפיסה של ה"אסיאתיים" את הסביבה ומכאן ניתן להסיק לגבי תפיסותיהם בכלל ותפיסתם את סביבת העבודה בפרט.
הממצאים הראו כי התפיסה של ה"מערביים" מתמקדת יותר באובייקטים המרכזיים, בגודל, מהירות וחדות בעוד שהתפיסה של ה"אסיאתיים" מורכבת יותר ומתמקדת בקונטקסט ובקשרים בין האובייקטים.  הם הסיקו שהבדלים אלו נעוצים בהבדלים תרבותיים בין שתי התרבויות וכי התרבות המערבית מושתתת על חינוך ושימת דגש על אינדיבידואליזם לעומת התרבות הקולקטיביסטית ששמה דגש על קשרים חברתיים. מכאן נובעות השלכות רבות הרלוונטיות-