סמינריון בנושא התעללות בילדים- סמינריון שקיבל 88 !!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 9079
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

החוג לקרימינולוגיה סמינריון בנושא:
התעללות בילדים- גורמים, זיהוי, השפעות וטיפול בתופעה. תאריך הגשה: אוגוסט 2009
תוכן העניינים
מבוא .1-2
פרק א': שכיחות תופעת ההתעללות בילדים -…3
פרק ב': סוגי ההתעללות בילדים -.4-6
             ב.1: התעללות מינית 4
             ב.2: התעללות פיסית 5
             ב.3: התעללות נפשית –..5-6
פרק ג': הגורמים להתעללות בילדים 7-13
             ג.1: גורמי פגיעה הקשורים במשפחה …7-10              ג.2: גורמי הפגיעה הקשורים בפרט- ההורה הפוגע/ הילד הנפגע–.10-13
             ג.3: מצבי חיים- אובדן שליטה ..13
פרק ד': איתור וזיהוי הילד המוכה -14-16
             ד.1: תבחינים גופניים –.14-15
              ד.2: תבחינים התנהגותיים -…15
פרק ה': השפעות ההתעללות על הילדים –.17-21
             ה.1: ביטויים התנהגותיים -.17-19
             ה.2: ביטויים רגשיים –…19-20              ה.3: ביטויים קוגניטיביים -.20-21
פרק ו': התערבות ומניעה …22-23
פרק ז': התעללות בילדים בראי החוק -.24
סיכום -.
5 מקורות 26-27
מבוא
התעללות בילדים אינה תופעה המייחדת את המאה העשרים. היא הייתה קיימת מאז ומתמיד. אולם, עלייתן של התנועות למען זכויות האדם במאה העשרים וביניהן התנועות למען זכויות הילד, והתפתחות התיאוריות הפסיכולוגיות שהדגישו את הקשר הרגשי בין הילד להוריו כתנאי להתפתחותו התקינה- תרמו להגדרת התופעה כלא נורמטיבית, הרסנית ומגונה. במקביל, התבסס תפקיד המדינה כ"הורה- על" הדואג לבריאותו הנפשית והפיזית של הילד, באמצעות חקיקה מתאימה.             ההתעללות הוגדרה לראשונה בארה"ב, בשנות ה-60- אז נקראה התופעה The Battered Child Syndrom  (סינדרום הילד המוכה) וההגדרה דיברה על הורה בעל אפיונים פתולוגיים. היום הנטייה בהגדרות היא להתמקד, לא באישיות ההורה אלא בנזק הנגרם לילד. בחוזר מנכ"ל משנת 1993 הוגדרה ההתעללות בילדים כ"פגיעה פיזית, מינית או נפשית, אם במעשה, אם במחדל ואם בהזנחה מתמשכת, המתאפיינים בדפוס קבוע לאורך זמן ואשר התרחשו במסגרת משפחתו של הילד (הטבעית, המאמצת, האומנת או מי שהילד נמסר למשמרתו)". עם זאת אחראים להתעללות יכולים להיות גם מכרים או זרים (לפי חוזר מנכ"ל ה' (התשנ"ג) מניעת התעללות בקטינים ובחסרי ישע, טבת התשנ"ג, ינואר 1993). "התעללות" בהגדרה זו מהווה תרגום של המושג האנגלי abuse.
            סעיף 368 (ג) לחוק העונשין, תשל"ז-1977, שכותרתו, התעללות בקטין או בחסר ישע, קובע: "העושה בקטין או בחסר ישע מעשה התעללות גופנית, נפשית או מינית, דינו – מאסר שבע שנים; היה העושה אחראי על קטין או חסר ישע – דינו מאסר תשע שנים". על-פי החוק, האחריות הפלילית בגין התעללות בקטין מוטלת על הורי הקטין ועל כל מבוגר אחר האחראי עליו ופוגע בו.
            פרק א' בעבודה, יכלול ויסביר את שכיחות התופעה של הפגיעה וההתעללות בילדים. ממחקרים רטרוספקטיביים שנערכו בעולם במדינות כמו ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטריה, יוון, ניו-זילנד, ספרד ומדינות סקנדינביה, עולה כי שכיחות תופעת ההתעללות המינית בילדים נעה בין 7% ל- 36% בקרב אוכלוסיית הנשים ו- 3% עד 29% בקרב אוכלוסיה הגברים.