קרמינולגיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11206
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא -3
פרק 1: קלפטומניה –הגדרות, רקע היסטורי, הקיפי התופעה 4-5
פרק 2:  הסברים  פסיכולוגים לתופעת הקלפטומניה –6-7
פרק 3:   ההיבט הטיפולי 8
סיכום –9
ביבליוגרפיה 10-11
נספחים:
עבודה סמסטר א' -12
מבוא:
"קלפטומניה"  מילה יפה זו מחביאה בתוכה  תופעה מורכבת  ויפה פחות הן עבור הסובלים ממנה והן עבור אלו אשר פוגשים בסובלים ממנה ביום יום. "קלפטומניה", כשמה כן היא , הנה סוג של שיגעון.
,"קלפטוס" – בתרגום מיוונית  פירושו – גניבה, "מאניה"- שיגעון. " שיגעון הגניבה" או  בשמה העברי-  גנבת.
מדובר בהפרעה נפשית , אשר מתאפיינת באובססיבית, גניבה  של חפצים משונים ושונים , גם חפצים שאין להם שום ערך ותועלת  עבור הגונב אותם (למשל מגדל זקן שגנב סכיני גילוח).  אין מדובר בתופעה שכיחה באוכלוסיה, שכיחותה באוכלוסיה היא פחות מאחוז אחד. ע"י ניתוח  של התופעה ניתן לשפוך קצת אור על התופעה המרתקת והמסתורית הזו, הפרעה אנחנו לא רגילים לעסוק בה או אפילו לשמוע עליה אם אין אנו נמנים על החוגים המקצועיים של פסיכיאטרים או פסיכולוגים העוסקים בנושא. בדרך כלל הנושא מוזכר בגלוי כאשר מדברים על אישיות מפורסמת זו או אחרת , למשל השחקנית המפורסמת וינונה ריידר,  אשר נתפסה  גונבת פריט לבוש באחת מחנויות היוקרה בחו"ל. בעבודה זו נעסוק בתיאור התופעה  והיקפיה באוכלוסיה, נראה את הגישות השונות להסבר התופעה ובתיאור  הטיפולים השונים לניתנים לסבלים מההפרעה הקלפטומנית . עבירה על החוק או מחלת נפש? עונש בהתאם לחוקי העונשין או טיפול ? האם כל גנב הוא קלפטומן? האם כל קלפטומן הוא עבריין? השאלות בתחום עדיין רבות הן מן התשובות.
עבודה זו במסגרתה המצומצמת לא באה להסביר את התופעה. אני אנסה להראות את עיקרי הדברים בצורה הברורה ביותר שגם אזרח מן השורה שאינו מבין במוסגים יוכל להבין את התופעה.