פרה סמינריון בהתאגדות עובדים וחברת וואל מארט

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11206
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

נושא העבודה: התאגדות עובדים וחברת וואל מארט.
שאלת המחקר: כיצד פועל וואל מארט אל מול דרישת העובדים להתאגדות, והאם התנהגות זאת עולה בקנה אחד עם עקרונות יחסי העבודה בכלכלה הליבראלית של ארצות הברית?
ראשי פרקים:
מבוא.
מערכת יחסי העבודה בארה"ב.
מאפייני יחסי העבודה בוואל מארט.
הזכות להתאגדות ועובדי וואל מארט.
הזכות להתאגדות בוואל מארט.
סיכום.
מבוא מראשיתה של ההתיישבות בארצות הברית התקיימה בה כלכלה חופשית ותחרותית. זו הייתה חברה שהתבססה על  שוק חופשי, יוזמה פרטית, בעלות פרטית על אמצעי היצור ובין השאר גם על עבודה שכירה.  בתוך אווירה זאת של יזמות וקפיטליזם צמחה חברת וואל מארט , הנחשבת אחת מהחברות הרווחיות ביורת בעולם  חנויות החברה כוללים בתוכם מגוון אין סופי של שירותים מכל הסוגים: קפיטריות, מאפיות, קונדיטוריה, מעדניות עם אוכל מוכן, חנויות פרחים, בית מרקחת, צעצועים, תכשיטים, אביזרי אופנה, כלי בית, מוצרי חשמל ומכשירי כתיבה. באחרונה החלה החברה לשווק גם מכוניות משומשות, להפעיל תחנת דלק ולהציע שירותים פיננסיים בסיסיים כמו פדיון שֵֹקים והמחאות בנקאיות בעמלה נמוכה.
על פי נתוני איגוד הקמעונאים של אמריקה, תשעה מתוך כל
1 00 דולרים שיוצאים מארנקיהם של תושבי אמריקה, נוחתים באחת מקופות וול-מארט; ובסך הכול מכניסה הרשת 285 מיליארד דולר בשנה. נראה כי וול-מארט הגדירה מחדש את אמנות השיווק בארצות הברית ואף בעולם; זאת בעזרת הנוסחה הידועה של החברה – "מוֹכֵר מרוצה שווה לקוח מרוצה ושניהם שווים מכירות מוגדלות והרבה כסף לחברה" (ב1997
הוכרזה הרשת כמעסיק הפרטי הגדול ביותר בעולם עם למעלה ממיליון עובדים. בכל שבוע מבקרים ב-2,000 סניפי הרשת בארצות הברית 138 מיליון אנשים. שאלת המחקר הנשאלת בעבודה זאת הינה כיצד פועלת וואל מארט אל מול דרישת העובדים להתאגדות , והאם התנהגות זאת עולה בקנה אחד עם עקרונות יחסי העבודה בכלכלה הליבראלית של ארצות הברית?
על מנת לענות על שאלת המחקר העבודה תבחן מה מאפיין את יחסי העבודה בארצות הברית בכלל ובוואל מארט בפרט מהי הזכות להתאגדות וכיצד היא באה לידי ביטוי במקרה וואל מארט