סמינר בקולנוע (תקשורת): סרטי תעמולה, מלחמה ומחאה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
.
עמ' 2 שאלת המחקר והשערות –
עמ' 3
סקירה ספרותית
עמ' 4
ניתוח ומחקר …
עמ' 11
סיכום  –..
עמ' 23
ביבליוגרפיה –
עמ'
5 העבודה לא כוללת נספחים מבוא
חוקרים רבים בחנו את הקולנוע כמדיום ויזואלי בעל יכולת לעצב את תפיסת הצופים ואת הזיכרון הקולקטיבי של קהלים רבים בעולם. אולם נושא השואה קשה לעיבוד קולנועי עקב מאורעותיו הקשים לעיכול ועקב כך כמעט כל סרט עלילתי שעוסק באירועי השואה זוכה לביקורת נוקבת על הצגת ההיסטוריה מזווית ראיית שאינה דווקא מייצגת מציאות.
בעבודתי בחרתי לנתח את הסרט 'התנגדות' 'Defiance' (ארצות הברית, 2008), אשר נוצר על ידי הבמאי אדוארד זוויק ומבוסס על סיפור אמיתי על פי ספרה של חוקרת השואה נחמה טק .
מדובר על סרט שעוסק בשואה המספר סיפור אישי, ולא סיפור על גורלם של ששה מיליון יהודים, השואה מהווה רק רקע. הסרט מתאר את מאבקם של שלושת האחים למשפחת ביילסקי – טוביה, זוסיה (זוש) ועשהאל לשרוד ביערות בלארוס בתקופת הכיבוש הנאצי. לאחר רצח הוריהם, האחים בורחים ליערות ובמהרה מצטרפים אליהם עוד ועוד יהודים שברחו מעיירות שונות והם הופכים מנהיגיי "גדוד ביילסקי", צבא קטן אך אמיץ של פליטים, המנסים לשרוד בכל מחיר את הכיבוש הנאצי, את הרדיפות האנטישמיות המקומיות, את הרעב והחורף הקשה. טוביה וזוסיה, שניהם מפתחים יריבות על היכולת להנהיג, לשניהם השקפה שונה על הדרך בה הם צריכים לפעול כדי לשרוד. שניהם מאמינים ומעוניינים בנקמה אך בעוד זוסיה מאמין בנקמה אלימה, טוביה נוהג בנקמה דרך החיים.
הסיבה שבחרתי בסרט זה היא שאנחנו רגילים לראות סרטים על מרד גטו ורשה או על חסידי אומות עולם כמו אוסקר שינדלר, אך משום מה ההתנגדות הקרבית היהודית כמעט לא זכתה לתיעוד קולנועי. אך עם זאת הסרט מהווה מפגש מעניין בין אירוע מזעזע ובלתי ניתן לתיאור כמו השואה, עם מכונת הסרטים המשומנת של הוליווד. התוצאה היא סרט פעולה, עם רגעי דרמה ואקשן סוחפים, כך שנוצר מעין שילוב לא רגיל של שואה וקיטש. עבור חלק מהצופים הסרט יעורר רגשות, עבור חלק הזדהות, אך אחרים עלולים לראות בכך זילות של אירוע היסטורי משמעותי כל כך כמו השואה. בעבודה זו אנסה לבחון איך בא לידי ביטוי קיטש בסרט מז'אנר סרטי השואה ומהן המשמעויות הנוסעות מכך. השערת המחקר שלי הינה הקיטש הוא בלתי נמנע. כל סרט עלילתי אודות השואה הוא בהכרח גם מעט בדיוני, גם אם הוא מבוסס על סיפור אמיתי תמיד יכיל פרשנות אישית של הבמאי אשר מושפע מגורמים חברתיים, פוליטיים ובמקרה של הוליווד – גם כלכליים. אך למרות זאת דווקא אותם קלישאות מוכרות תורמות להרגשת הזדהות בקרב הצופים, במיוחד צופים שלא חיים בארץ וחווים כל שנה את זיכרון השואה.