עבודה סמינריונית בנושא חשיבה ליברלית

תקציר העבודה

מטרת העבודה:
מטרת סמינריון הינה בחינת זכותה של אישה למימוש עצמי מיני, זוגיות ומשפחה לאור תיאוריה של חשיבה ליברלית ופמיניזם בהיבט גלובלי, תוך התמקדות במצב במדינת ישראל. פגיעה בזכויות הנשים מהווה פגיעה בזכויות האדם הבסיסיות ולכן ראויות להגנה מרבית כמו כל זכות אחרת.
האם בימינו אישה יכולה לקיים את זכויותיה הטבעיות? מהי "זכות טבעית" לאישה?  האם מערכת המשפט עומדת לצידה בתחומים הללו? בסמינריון אסקור את התיאוריות הקשורות לנושא ופסיקה הקיימת.
2 .     תקציר:
בראשית המאה ה-21 עודנו עומדים בפני שאלות שהועלו בתחילתה של תנועה פמיניסטית – האם קיים שוויון זכויות מלא בין גברים לנשים? האם לנשים זכות מלאה להחליט על גורלן? האם לאישה זכות מימוש עצמי מיני זהה לזו של גבר? האם היא יכולה לבחור בחיי זוגיות ומשפחה כרצונה? לבחור את בן או בת זוגה או להישאר בגפה?
עם התקדמות העבודה, ניתן לראות כי ברוב קהילות בעולם ובמדינת ישראל פסיקה ענפה בנושאים הנוגעים לנושא הסקירה, אך יחד עם זאת, טרם הושלם תהליך השינוי ואנו רחוקים מלשבת על זרי דפנה של ניצחון ערך השוויון, ולו בגלל תפישות שונות שאנו מקנים לערך זה.    הניסיונות לפתרון המצב, בהנחה כי אין לשנותו מהיסוד אלא להתמודד עימו באמצעות הקלות ופשרות פוליטיות וחברתיות, הביאו להצלחה חלקית אך הדרך עוד ארוכה.  יתרה מכך, חשיבותו של עקרון השוויון בין המינים במשפט הישראלי מוטלת גם היא בספק שכן אין הוא מעוגן כראוי בחוקי המדינה ואינו מוסכם אף על רוב אזרחיה. בשנות הפעילות מועטות, ארגוני הנשים ונשים בלתי מאורגנות השיגו הישגים מרשימים בהעלאת מודעות פמיניסטית ובשינוי המציאות החברתית והמשפטית בישראל, אך יחד עם זאת השינוי עודו בראשית דרכו ועבודה רבה עומדת לפנינו כחברה, בעיקר בשינוי תודעתי ותפישתי למקומה של האישה, זכויותיה והשלכות ייחודיותה על כל אלו.
תוכן העניינים:
נושא:
עמוד מס':
1.      מטרת העבודה
3
2 .      תקציר
3
3 .      מבוא
ורקע היסטורי – ליברליזם ופמיניזם – מה ביניהם?
4
3 .1.  עיקרי חשיבה ליברלית
4 – 5
      3.2.
פמיניזם – מיום הולדתו ועד היום
6 – 9
      3.3. פמיניזם ישראלי
1 0 – 11
    3.4. גישות שונות בפמיניזם
1 1 – 13
4 .      הזכות לשוויון ומעמדה החברתי של אישה בימינו
1 4
      4.1. הזכות לשוויון
1 4
– 15
    4.2.
מעמדה החברתי על אישה בימינו – אישה בעולם של גברים
1 5 – 17
5.      זכותה של אישה למימוש עצמי מיני, חיי זוגיות ומשפחה
1 8
5.1.  זכותה של אישה למימוש עצמי מיני
1 8 – 20     5.2. זכותה של אישה לחיי הזוגיות ומשפחה
2 0 – 22
6 .      מערכת המשפט בישראל אל מול זכויותן של נשים – בעד או נגד?        
2 3 –
5 7.      סיכום
2 6 – 27
8 .      ביבליוגרפיה
2 8 – 29