ניהול ומנהיגות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3944
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר מנהלים:
מנהיגות זו היכולת להשפיע על אחרים ולהניע אותם לביצוע תוך שימוש במינימום אמצעי כפייה. הוא אומר שאצל המנהיג הכוח של התפקיד לא משפיע בכלל, המנהל מצליח להניע את העובדים בגלל שאנשים הולכים אחריו, מושפעים ממנו וכו'.
(פופר, 1994).
במסגרת מודול ניהול ומנהיגות, נדרשתי לחקור ולהביע דעה האם ביל גייטס הוא מנהל ו/או מנהיג בהתאם לתיאוריות השונות. במסגרת מטלה זו בחנתי את סוגיית הניהול (מנהל ומנהיג), חקרתי וסקרתי תיאוריות שונות  של גישות ניהול, סגנונות  ניהול ותפקידי ניהול. כמו כן נבדקה ונבחנה סוגיית המנהיגות לסוגיה על- פי תיאוריות שונות שנלמדו.
ניתחתי את תפקידי המנהל על פי תיאורית הנרי מינצברג, המושג מנהיגות על פי תיאורית המנהיגות המעצבת והמנהיגות המשרתת. מתוך התיאוריות הנ"ל הערכתי מהן מאפייניו של ביל גייטס והגעתי למסקנה שביל גייטס הינו מנהיג יותר מאשר מנהל.
מנהיג טוב ייסחף ויוביל את אנשיו למטרה תוך שיתוף פעולה, למידה וחיזוקים חיוביים. ולכן על מנת להוביל אנשים וארגונים צריך קודם כל להיות מנהיג ואחר כך מנהל.  תוכן עניינים:
תקציר מנהלים מבוא –.1
פרק א' – מושגים .2-3
הגדרת מושגים – ניהול ומנהיגות 2-3
פרק ב' – הנרי מינצברג -4-7
הצגת תפקידי המנהל עפ"י תיאורית הנרי מינצברג-.4-6
ניתוח ביל גייטס עפ"י תפקידי הניהול של מינצברג-.6-7
פרק ג' – תיאור והשוואה בין מנהיגויות-8-12
מנהיגות מעצבת –8-9
מנהיגות משרתת -10-11
השוואה בין מנהיגות מעצבת לבין מנהיגות משרתת-.11
ניתוח ביל גייטס עפ"י תיאוריות המנהיגות -12
סיכום –13
ביבליוגרפיה .14
מבוא:
"מנהיגים מייצגים אפוא, ברמה הלא מודעת, לדעת פרויד, את האב הקדמון. המשיכה הרגשית אל מנהיגים והכניעה לסמכותם מהוות סוג של פתרון לקונפליקטים ולמתחים רגשיים חזקים… כך גם ההזדהות עם דמותו של המנהיג מהווה פתרון משחרר. פונקציה רגשית זו של המנהיג יכולה, לדעת חוקר המנהיגות הפסיכואנליטיקאי קטס דה פריס, ליצור אצל המונהגים אופוריה, המשחררת את רגשות האשמה בגין איסורים למיניהם". (פופר, מ. 1998, עמ' 10).
בעידן המודרני יותר ויותר ארגונים עובדים בסביבה שמשתנה כל הזמן, כך שהרבה מאוד מהדברים שרלוונטיים היום הופכים ללא רלוונטיים ומשתנים עם המציאות החדשה. מכאן בעידן המודרני מיומנויותיו של המנהיג חשובות מאוד.
וויליאם ביל גייטס הוא יו"ר מועצת המנהלים של חברת Microsoft העולמית. ביל נולד באוקטובר 1955 בארה"ב והחל לעסוק בתכנות בגיל 13.
בשנת 1973 החל את לימודיו באוניברסיטת הרווארד ובשנת 1975
פרש והקים עם חברו פול אלן את חברת Microsoft, אשר התבססה על חזונו המופלא והידוע להציב "מחשב על כל שולחן כתיבה בכל בית" ולהפוך את השימוש בו לקל יותר, יעיל יותר ומהנה.
בשנת 1999 כתב ביל גייטס את הספר עסקים במהירות המחשבה אשר היה לרב מכר, ואת כל הכנסותיו תרם לארגונים שלא למטרות רווח המקדמים שימוש בטכנולוגיה בחינוך ובפיתוח כישורים.
על פי המפורט בכתבתו של איתן אבריאל במגזין The Marker  (אוקטובר 2005) הוא טוען כי בשונה מהמנהלים המוחצנים בעולם העסקים, לביל גייטס אין שפת גוף וכריזמה של מנהיג, כזו שניתן לצפות מאדם שהקים חברה המעסיקה עשרות אלפי עובדים ברחבי תבל. הוא אינו מתלהם או מלהיב.
אך יחד עם זאת אומרים מומחים כי מדובר במקצוען התוכנה האולטימטיווי ובמפגשים איתו הוא חדור בנחישות מוחלטת לשמור על מעמדו בתחום התוכנה, לכבוש שווקים חדשים ולהראות לכולם Who is the boss.
במסגרת מטלה זו אבחן, אציג ואסביר מהם ניהול ומנהיגות וההבדל ביניהם, אסביר את גישות הניהול והמנהיגות תוך התייחסות לשאלה האם ביל גייטס הוא מנהל או מנהיג.