ניתוח הבניית מגדר בסדרה "באפי ציידת הערפדים" (ציון 100)

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו בחרתי לנתח את הבניית המגדר בסדרת הנעורים "באפי ציידת הערפדים". סדרת טלוויזיה זו עלתה לאקרנים בשנת 1997, ונמשכה שבע עונות, במהלכן צברה קהל מעריצים נלהב, ואפילו הפכה לסדרת קאלט. עלילת הסדרה מתרחשת בעולם פנטסטי. כוכבת הסדרה היא נערת בת שש-עשרה, שמגיעה לתיכון חדש, הנמצא על פי-הגהנום. אותה הנערה, הנראית כנערה "מבית השכן", היא בעצם קוטלת ערפדים. לפי ההסבר הניתן בתחילת כל פרק, בכל דור ישנה רק קוטלת ערפדים אחת, נערה שנבחרה על ידי הכוחות שמעבר, על מנת ללחום לבדה בשדים שמהלכים בין בני האדם. בחרתי לעסוק דווקא בסדרה זו, מפני  שלדעתי, היא מציגה עלילה יוצאת דופן. בעוד כי למראית העין, נראית הסדרה כהתגלגלות טלוויזיונית של סרט אימה הוליוודי טיפוסי, הדבר אינו כך. בסרטי האימה המוכרים לכל, הנערה היפה תמיד נמצאת בתפקיד הקורבן הצרחני, שמנסה לשווא לברוח מהרוצח, אך מאבדת את חייה כבר בסצנה השנייה. הסדרה "באפי", מאתגרת את התפקיד הנשי המקובל בסרטים אלה – הקורבן בעל החולשה, על ידי כך שהיא מציבה את אותה נערה, באותה הסיטואציה, אך בתפקיד הלוחמת ברוע. לא בתפקיד הנתקפת, אם כי התוקפת, והמנצחת (Bavidge, 2004).
הצבת הנערה קטנת המימדים והתמימה למראה, בתור גיבורת העל שמקדמת את עלילת הסדרה, מציבה מודל לחיקוי אליו יכולות לשאוף נערות מתבגרות. אך עם זאת שמדובר בדמות חזקה, עצמאית ש"בועטת בתחת של הרשע" (Pender, 2200: p. 36), יש בתוך הסדרה, ובתוך הדמות הראשית, קונפליקטים שמערערים את הייצוג הפמיניסטי. דוגמא אחת היא העובדה כי חיצוניותה של באפי מייצגת את מודל היופי המסורתי – צעירה, בלונדינית, רזה ומתלבשת לפי צו האופנה האחרון (Pender, 2200). בכוונתי לבדוק במהלך העבודה, את הסתירות הקיימות בין הייצוג הפמיניסטי של האישה, מצד אחד, והייצוג המסורתי-פטריארכאלי מצד שני. בנוסף, בכוונתי לבדוק כיצד התפתחה הבניית המגדר במהלך הסדרה (אם בכלל), עד לסופה.
היריעה קצרה מכדי שאני אוכל להכיל בה את כל מהלך הסדרה שכלל מאה-ארבעים וחמישה פרקים, לכן בחרתי להתמקד רק בשניים – הפרק הפותח את הסדרה והפרק החותם אותה. אני אתחיל בתיאור מהלך העלילה וניתוח הבניית המגדר בפרק הראשון. לאחר מכן, אני אאזכר נקודות מפתח בעלילה, על מנת להכין את הרקע לקראת הפרק האחרון, בו אני אבדוק כיצד הדמויות התפתחו, וכיצד השתנה הייצוג של האישה. במהלך הניתוח, אני אתמקד במיוחד בדמות הראשית, כוכבת העלילה – באפי, אך אני גם אתייחס מעט לדמויות הסובבות אותה, ואני אבדוק כיצד ייצוגן השתנה מן הפרק הראשון, לפרק האחרון.
תוכן עניינים
מבוא -.
עמ' 1
ברוכים הבאים לפי-הגהנום: הולדת קוטלת הערפדים עמ'
2 או, גורל אכזר: הקושי בלהיות שונה -…עמ'
3 האחת הנבחרת: לקראת סיומה של הסדרה –…עמ' 5
כוח נשי: סיומה ה"מפוצץ" של הסדרה -עמ' 6
לסיכומו של דבר -.עמ' 7
ביבליוגרפיה –..עמ'
8