אסטרטגיה עסקית -ניתוח חברה מכתשים אגן בע"מ

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7963
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תוכן עניינים
כללי 3
אסטרטגיה הגנרית   4
אסטרטגיה לניהול חברה רב לאומית   5
גישת פורטר לניהול סינרגטי 7
נקודות ייחוס אסטרטגיות   9
שינוי אסטרטגי 14
זרזים לשינוי 14
המלצות  למנהלי החברה לתת דעתם בתהליך ישום השנוי 16
ביבליוגרפיה   17
  כללי מ.א תעשיות והחברות מוחזקות על ידה,עוסקות בתחום עיקרי שהינו פיתוח,ייצור ושיווק מוצרים להגנת הצומח.המוצרים להגנת הצומח אותם מייצרת החברה הינם בעיקר מוצרים גנריים,קרי-מוצרים הדומים מבחינת המרכיבים הפעילים בהם למוצרים מוגני פטנט(לאחר שתוקף הפטנט בגינם פג),ומוצרים,על פי רוב,אינם מוגני פטנט אך תלויי רישוי.
החברה ממוקמת במקום השביעי בעולם (מבחינת הקף המכירות) מבין כל החברות העוסקות בתחום המוצרים להגנת הצומח(מקוריות-מבוססות מחקר וגנריות כאחד)והינה החברה הגנרית הגדולה בעולם בתחום.
החברה מוכרת את מוצריה בלמעלה ממאה מדינות בעולם,באמצעות כ-50 חברות בנות ברחבי העולם ומשרדים ב-28 מדינות בעולם.
החברה נוצרה ב-1997 מאיחוד של שתי חברות ותיקות –מכתשים (1952) ואגן (1945).החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל-אביב מאז 1998.
בסיס הפעילות של החברה הוא יכולת מפתח מדעית בתחומי הכימיה המצויה בישראל. בשנים האחרונות מתרחבת החברה באופן משמעותי בשווקים חדשים וקיימים באמצעות מיזוגים ורכישות אינטנסיביים, מערך המכירות של החברה מאורגן בארבעה אזורי פעילות מרכזיים: צפון אמריקה, ברזיל, אירופה ושאר העולם בעלות בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה,הינה חברת כור תעשיות מקבוצת אי די בי.כור תעשיות עם חברות אחרות בקבוצת אי די בי מחזיקה נכון ל- 1.1.09 בכ-41.5%  מהון המניות המונפק והנפרע וב- 41.9% מזכויות ההצבעה בה.שאר מניותיה מוחזק ע"י הציבור וכן ע"י מספר בעליי עניין.
תחום פעילות תחום המוצרים להגנת הצומח – Agro- כאמור לעיל,תחום פעילותה העיקרי של חברה כולל פיתוח,יצור ושיווק של מוצרים גנריים להגנת הצומח.המוצרים העיקריים של החברה בתחום פעילות זה,הינם: (1) קוטלי עשבים (2)קוטלי פטריות (3)קוטלי חרקים,שתפקידם להגן על גידולים חקלאיים ואחרים בשלבים שונים של התפתחותם,במהלך עונת גידולם.כאמור לעיל, החברה פועלת בתחום המוצרים גנריים, שהינם מוצרים דומים במרכיביהם למוצרים שפותחו ע"י צדדים שלישיים, אשר הגנת זכויות הקניין הרוחני שלהם פקעה.בשנת 2009 היווה תחום זה כ-90% ממכירות החברה.
תחום נוסף Non Agro –ייצור ושיווק של תוספי תזונה ומרכיבים לעשרת מזון,מוצרי ארומה בעיקר לתעשיית הדטרגנטים,ייצור כימיקלים תעשייתיים ופעילויות לא מהותיות אחרות תחום זה מהווה כ -10% ממכירות החברה מוצרים המוצרים להגנת הצומח (אגרוכימיה)בשוק העולמי כוללים (1)מוצרי מקור-פרי פיתוח של חברות המובילות בתחום (חברות מבוססות מחקר והינם מוגני פטנט ו-(2)מוצרים גנריים ,כמוצרי מ.א תעשיות ,שהינם דומים למוצר המקורי שתוקף הפטנט לגביו פג.
מכתשים אגן מייצרת כ-500 תכשירים שונים בתחום הגנת הצומח, הנחלקים ל-3 סוגים: (1) קוטלי עשבים סלקטיביים (2) קוטלי חרקים (3)קוטלי פטריות .בנוסף, החברה מנצלת את התמחותה בכימיה ואגרונומיה להפקת ופיתוח מוצרים המהווים שימוש משני (לאו דווקא חקלאי) של המוצרים הקיימים: לדוגמה, שילוב של קוטלי פטריות בתעשיית הצבע. כן מוכרת החברה מוצרים כימיים המהווים תוצרי לוואי של תהליכי הייצור כגון כלור ,פחמן דו-חמצני,ליקופן ועוד.
תוספי תזונה ומרכיבים להעשרת מזון, מוצרי ארומה, כימיקלים תעשייתיים; מיקום הנהלת החברה ממוקמת בישראל פארק איירופורט סיטי מפעלי הייצור לחומרי הדברה מצויים ברמת חובב-ישראל ,ובאמריקה הלטינית -בברזיל ,ע"י חברת milenia agro   בארגנטינה ע"י Magan  בקולומביה ע"י Proficol שווקים החברה מוכרת את מוצריה בלמעלה מ-100 מדינות בעולם. מכירות מוצרי הגנת הצומח תלויות באופן ישיר העונות החקלאיות והמחזוריות של גידול היבולים,ולפיכך הכנסות החברה וכן חשיפה למטבעות השונים אינן מתחלקות באופן שווה במהלך השנה.
מדינות השוכנות בחלק הצפוני של כדור הארץ מאופיינות בהתנהגות דומה של עונות החקלאיות ולכן בד"כ במדינות אלה המכירות הגבוהות ביותר הינן במחצית הראשונה של השנה הקלנדארית.בתקופה זו נוצרת לחברה חשיפות מהותיות כלפי האירו, הזלוטי והפאונד.בחלק הדרומי של כדור הארץ העונתיות היא הפוכה ומרבית המכירות המקומיות (למעט אוסטרליה) נעשות במחצית השנייה של השנה.בחודשים אלה מרבית החשיפה שנוצרת היא ביחס לריאל ברזילאי.
השיווק וההפצה  נעשה באמצאות חברות בת המצויות בכ- 50 מדינות, הפריסה הרחבה של חברות בנות מחסות את רוב מדינות אירופה,אוסטרליה,ניו-זילנד,מקסיקו,יפן,הודו מדינות צפון ודרום אמריקה.
אסטרטגיה הגנרית מ.א נוקטת באסטרטגיה בידול –מיקוד מ.א הנוקטת באסטרטגיה זו מעוניינת ליצור ייחודיות/בידול בהפצה ואספקה – "לחברה מערך שיווק והפצה כלל עולמיים המתבצע באמצאות 50 חברות בת"(לפי דו"ח דירקטוריון 29.09.2009).  רשת קהל היעד של חברה הם חקלאים המחפשים הגנה על יבולם מפני חרקים,עשבים ופטריות מאחר והחברה מוכרת מוצרים גנריים היא זקוקה לרישוי הפצה למוצרים שלה .החברה רוכשת רישיון וזכויות הפצה למוצרים קיימים וחדשים. החברה מעסיקה 120 איש שעוסקים רק ברישוי וזכויות הפצה ברחבי העולם-ניתן לומר שזהו גם משתנה בידול ,שלא קיים בהיקף ופריסה בחברות גנריות אחרות, וניתן לציין זאת כגורם ייחודי לחברה.
החלטות המאפיינות את האסטרטגיה הגנרית החברה התמקדה בשנות ה-90 בהקמת מערך חברות ושותפויות בינלאומיות,ועל-ידי כך יצרו פריסה בינלאומית ונוכחות שביססה את מעמדן באותם מדינות.
אחת מסעיפי האסטרטגיה העסקית של החברה ויעדיה לשנת 2009 בתחום המוצרים להגנת הצומח מתמקדת בצמיחה באמצאות רכישת חברות,רכישת רישיונות וזכויות הפצה במוצרים שיאפשרו לחברה נגישות ללקוחות ושווקים חדשים. (לפי דו"ח דירקטוריון 29.09.2009). http://maya.tase.co.il/bursa/indexmonrep.htm הסיבות והתנאים אשר הביאו את הנהלת החברה לבחור באסטרטגיה ג'נרית מאחר והחברה פועלת בתחום המוצרים גנריים, שהינם מוצרים דומים במרכיביהם למוצרים שפותחו ע"י צדדים שלישיים, אשר הגנת זכויות הקניין הרוחני שלהם פקעה ,מאוד קשה לבדל את מוצרי החברה (מוצרים דומים במרכיביהם למוצרים שפותחו ע"י צדדים שלישיים) באמצאות משתנה בידול מוצר(תכונות ,ביצועים,עמידות אמינות ) או משתנה תדמית ולכן דרושה מחשבה איך ניתן לבדל את המוצרים הגנריים של החברה במשתנים אחרים.
החברה בחרה במשתנה בידול הפצה ושם מיקדה את האסטרטגיה שלה . החברה התמקדה, במהלך שנות ה- 90 בהקמת מערך חברות ושותפויות בינלאומיות במדינות בהן הן פועלות ועל-ידי כך, יצרו פריסה בינלאומית ונוכחות שביססה את מעמדן באותן מדינות, לרבות באמצעות רכישת שתי חברות גדולות בברזיל העוסקות ביצור ושיווק של מוצרים להגנת הצומח .החל מאותה עת, המשיכה החברה במגמת צמיחה, הן אורגנית והן באמצעות פעילות של רכישת חברות בתחום ורכישת רישיונות וזכויות הפצה למוצרים קיימים ונוספים בתחום. במסגרת זאת פעלה החברה, בין היתר, כמפורט להלן:
במהלך השנים 2008-2000, הרחיבה החברה את פעילותה במערב אירופה, מזרח אירופה, ארה"ב ואוסטרליה, לרבות באמצעות רכישת חברות בתחום פעילותה וחברות שיווק, וכן רכישת רישיונות באייר") ") Bayer Crop Science וזכויות הפצה לכמות גדולה של מוצרים מחברת האגרוכימיה סינג’נטה.
במהלך שנת 2008 , המשיכה החברה לבחון מעת לעת שיתופי פעולה ורכישת חברות בתחום פעילותה ובליבת עסקיה.בדצמבר, 2008 הודיעה החברה כי חברה בת בבעלותה המלאה חתמה עם ,Rokita Agro  הגרמנית הסכמים מחייבים לרכישת 90% ממניות חברת האגרוכימיה הפולנית העוסקת בהפצת מוצרי אגרוכימיה, ואת פעילות החברה הסרבית  Magan-Yu  .
 בספטמבר, 2009 הודיעה החברה כי היא חתמה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי והסכם השקעה עם  Cibus לפיו, החברה תשקיע במיזם משותף עם ("Cibus") Cibus Global במספר גידולים חקלאיים מרכזיים.  (מקורות לפי דו"ח דירקטוריון 29.09.2009 ) ניתן לראות לאורך כל השנים החברה משפרת את מערך ההפצה שלה ושומרת על בידולה באמצאות משתנה זה.
החברה בוחנת באופן שוטף הזדמנויות עסקיות בתחום המוצרים להגנת הצומח לרכישת חברות בענף וזכויות במוצרים, באופן שמאפשר לחברה ביזור מערכות ההפצה והשיווק, נגישות ללקוחות ולשווקים חדשים וכן הרחבת סל מוצריה ומערך הייצור שלה.
אסטרטגיה לניהול חברה רב לאומית חברת מכתשים אגן היא חברה רב לאומית הפועלת בו זמנית בכמה מדינות והינה חברה בעלת אסטרטגיית ניהול על לאומית. הנהלת חברת האם נמצאת באירפורט סיטי – ישראל. לחברה כ-50 חברות בת ברחבי העולם, ומשרדים ב-28 מדינות (ויקיפדיה מ"א,
2 008). מטה החברה מפעיל חברות בת בבעלות מלאה או בבעלות חלקית במדינות השונות בעולם. מערך המכירות של החברה מאורגן בשישה אזורי פעילות: שני אזורי הפעילות הגדולים הינם אמריקה הלטינית ואירופה. אזורי פעילות נוספים הינם צפון אמריקה, ישראל, אוסטרליה ושאר העולם  (ראה איור 1).