הקשר בין שעות גלישה באינטרנט לבין מקובלות חברתית בקרב בני נוער

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8977
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

מבוא
האינטרנט אשר חדר לחיינו בתחילת שנות ה-90 ומהווה כמדיום דומיננטי מאוד בחיינו משפיע על תחומים שונים ורבים. בני נוער אשר יש להם זמן פנוי רב, מוצאים עצמם יושבים מול המחשב שעות רבות בגלישה באינטרנט. בעידן בו הטכנולוגיה הופכת זמינה וניידת יותר עבור כל אדם האינטרנט הופך לכלי כוח עצום על החברה ובעיקר עבור בני נוער, אשר יהוו כדור העתיד. לכן יש לחקור את התופעה ואת ההשלכות החיוביות והשליליות שלה.
אבקש לבחון את תופעת הגלישה באינטרנט בקרב בני נוער כמשפיעה על מקובלות החברתית . בשל העובדה שהאינטרנט הפך לכלי וצורת תקשורת מרכזי בשנים האחרונות ובשל אופן חדירתו המהיר והמרובה,  יש להניח כי  כמות שעות הגלישה השפיע בצורה זו או אחרת על חיי החברה שלנו. בחרתי לעסוק דווקא בבני נוער מכוון ש מייחסים חשיבות גבוהה לחיי החברה.
בעבודה זו אני בוחנת את הקשר שבין כמות שעות גלישה באינטרנט למקובלות חברתית בקרב בני נוער בישראל, מטרת המחקר היא לבדוק את ההשערה כי יש קשר שלילי בין כמות שעות גלישה באינטרנט לבין מקובלות חברתית ושכמות שעות הגלישה משפיעה על המקובלות החברתית. כמו כן אבדוק את משתנה המגדר כמשפיע על כמות השימוש באינטרנט. תחילה ארחיב ואגדיר את המשתנה הראשון – כמות שעות הגלישה ממחקרים קודמים אשר חקרו את התופעה, לאחר מכן אגדיר את המשתנה השני – מקובלות חברתית על פי פרמטרים שונים אשר מחקרים קודמים  הדנו בתופעה זו, מציעים. לאחר מכן  אחקור את התופעה בישראל ובקרב בני נוער.  שאלת המחקר בעבודתי היא – מהו הקשר שבין זמן גלישה באינטרנט למקובלות חברתית בקרב בני נוער בישראל כמו כן, שאלה משנית למחקר היא מהי ההשפעה של המגדר על השימוש באינטרנט. מטרת המחקר לחקור את התופעה ולמצוא  קשר בין שני המשתנים וכמו כן גם כיוונו של הקשר מאחר וגם גישת הדטרמיניזם הטכנולוגי וגם גישת הדטרמיניזם החברתי יכולות להסביר קשר זה, אך כל  גישה בכיוון אחר.
המחקר  נבדק עם קבוצת מדגם של 30 תלמידי כיתה ז' בחטיבת ביניים, על ידי שאלון אשר ניתן להם ובוחן את משתני התופעה הנחקרת, ואת המשתנים המתערבים העשויים להשפיע על קשר זה. הקריטריונים לבדיקת השערת המחקר היא על ידי הגדרת המשתנים השונים במחקרים קודמים ובכך עונה על שאלת המחקר.
בית ספר לתקשורת   השפעת כמות שעות הגלישה באינטרנט על מקובלות חברתית בקרב בני נוער עבודת סמינריון חברה ותרבות במרחב הסייבר
1 8-10-09
תוכן העניינים
       מבוא –. -3
         סקירת ספרות — 4-13
                     אינטרנט ובני נוער -..4-5
                     תיאוריות ואסכולות על אינטרנט ובני נוער -..5-6
              הסיבות לאטרקטיביות האינטרנט בקרב בני נוער 7
              הבדלים בין המינים בשימוש באינטרנט –…8
              האדם – יצור חברתי או בודד ? –8
              מקובלות חברתית ובני נוער -…9-10                הבדלים בין המינים בנושא מקובלות חברתית …10                 השפעת האינטרנט על חיי החברה –…10-12
               השפעת זמן הגלישה על מקובלות/בדידות חברתית ולהיפך — 12-13
              מתודולוגיה –14-17
                           השערות המחקר -…14
                           אופן בצוע המחקר .14-15
                           קריטריונים והגדרת המשתנים במחקר -15-17
              ממצאים –הצגת ממצאים גרפים מספריים ומילוליים — 17-22
              דיון בממצאים ומסקנות -. 23-
5               סיכום -26-27
              ביבליוגרפיה -… 28-31
              נספחים –… 32-34
                             שאלון המחקר …33-34