עבודה הסוקרת את שיטת ה-PDT בטיפולים אנטי-סרטניים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1790
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תוכן
1 .    מבוא -3
2 .    מנגנון הפעולה של שיטת ה-PDT –…4
3 .    טכנולוגית ה-PDT …5
1 .3 מקורות הקרינה האלקטרומגנטית -5
2 .3 טכנולוגיות להעברת הקרינה –..6
3 .3 החומר הפוטו-דינאמי (Photosensitizer) .8
            4. סיכום -.9
    5.  ביבליוגרפיה –.10 תראפיה פוטו-דינאמית הינה שיטה טיפולית אשר מיושמת בקשת רחבה של תחומים , מטיפול בכתמי עור וזיהומים כרוניים ועד לטיפולים ממוקדים בסוגי סרטן שונים. בעבודה זו אסקור את השיטה בדגש על  יישומה האנטי סרטני. השיטה מורכבת בבסיסה משלושה רכיבי מפתח: חומר רגיש אור (photosensitizer) מקור אור וחמצן ממקור אנדוגני. עיקרון הפעולה של השיטה הינו הזרקת חומר אשר רגיש לאורך גל ספציפי, החומר אשר מצטבר באזור המטרה אחראי לקליטת האנרגיה האלקטרומגנטית (אור) והפיכה לאנרגיה כימית אשר זו האחרונה פועלת על האזור הנגועה. עומק חדירת האור נקבע ע"י אורך הגל של הקרינה (לרוב לייזר).
בתחום הטיפול האנטי סרטני, התראפיה הפוטו-דינאמית יעילה בגלל יכולת המיקוד והספציפיות שלה. החומר התרופתי מוזרק לזרם הדם במצבו הלא פעיל ומצטבר ברקמות הגוף ובעיקר ברקמות הסרטניות. הקרנת אזור הגידול באורך הגל המתאים משפעלת את החומר והופכת אותו לפעיל אשר משמיד תאים סרטניים באזור המוקרן. הטיפול משולב בדרך כלל  יחד עם ניתוח, הקרנות וכימותרפיה. מבחינת תקינה ואישורים, נכון להיום ה-FDA (U.S. Food and Drug Administration ) אישר חומר רגיש אור אחד לטיפול בסרטן-porfimer sodium, חומר זה נמצא בטיפול בסרטן ריאות ולבלב. כמו כן מוסיפים אותו כאשר צריבת לייזר בלבד אינה מספקת. לשיטה מספר חסרונות בולטים, האחד אי יכולת חדירה של יותר מ-1 ס"מ רקמה, לכן שימושה העיקרי הוא בטיפול של אזורים על פני השטח או קרובים לפני השטח. בנוסף לכך אי יכולתו של האור לחדור לעומק הרקמה גורם לכך שהשיטה אינה יעילה במקרה של גידולים גדולים ,וגם במקרה של גרורות רבות.
השיטה אומנם מקומית אבל קימות תופעות לואי בכך שהחומר רגיש האור אשר הצטבר בעור ובעינים (אזורים חשופים לאור) נעשה רגיש לאור טבעי עקב הימצאות עקבות של החומר התרופתי לאחר הטיפול. כאמור הטיפול הוא מקומי אך יתכנו כוויות באזורים סמוכים המלווים בקושי בבליעה, כאבי בטן וקוצר נשימה (כפונקציה של האזור המטופל) כתוצאה מהשימוש ב-PDT.