משברים חשבונאיים גישות חשבונאיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8347
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא. 3
הצגת הנושא. 3
מטרת העבודה. 4
משבר הסאבפריים. 5
גישות חשבונאיות יצירתיות. 10 הגישות החשבונאיות לאחר המשבר. 20 זרוז התקינה. 20 צורת ניהול הרווחים. 22
החלקת רווחים. 23
ביקורת עסקים בקשיים. 26
סיכום. 28
רשימה ביבליוגרפית. 29
תוכן העניינים
פשיטת רגל ומשברים כלכליים היו מאז ומעולם חלק מהעולם העסקי. מעת לעת עולים משברים הנובעים מתרמיות או מסיבות אחרות אולם השערוריה הנדונה בעבודה זו יוצאת דופן. בימים אלו אנו חווים משבר כלכלי עולמי שמוגדר ע"י מומחים בתחום כמשבר הגדול ביותר ב
8 0 השנה האחרונות. משבר זה הגיע בעקבות "הקלות" חשבונאיות שלקחו על עצמם מנהלי החברות ורואי החשבון. משברים הופכים למשמעותיים יותר בתקופתנו בגלל שכיחותם הגוברת, הנזק הנרחב שהם גורמים והמחיר שהם גובים מארגונים ומהחברה בכלל. השפעות המשבר אף חורגות לעיתים מעבר לגבולות הארגון והארץ ומסבות נזק בקנה מידה עולמי. הדבר נובע בעיקר בגלל הגלובליזציה ותקשורת ההמונים שהתפתחה בשנים האחרונות.
המשבר התחיל לאחר שבנקים וחברות אחרות נתנו אשראים בגובה מעל לסכום הנכס, וכאשר ערכו ירד לציבור לא היה מהיכן להחזיר. אי לכך חברות רבות התמוטטו. רואי החשבון והמנהלים עצמם היו שותפים להסתרת המידע היות והם לא פעלו לפי מיטב שיקול הדעת (Blundell-Wignall, 2008). במשך שנים הם לא הזהירו את הציבור מהנחות לא נכונות של נותני המשכנתאות. כל עוד מחירי הנכסים בגינם נלקחו ההלוואות עלו, לא הייתה בעיה. זאת, מכיוון שגם כאשר הלווה לא עמד בהחזר ההלוואה, הנכס המשמש כבטוחה נמכר במחיר מספק כדי לקיים את השוק הרחב והמתפתח של מכשירים פיננסיים מורכבים "המולבשים" על ההלוואות. עם תחילת ירידת מחירי הנכסים והצטברות לווים רבים שלא עמדו בנטל החזר ההלוואות, ירד באופן משמעותי ערכן של אגרות החוב המגובות באותן הלוואות. כתוצאה מכך, נגרמו הפסדים משמעותיים לגופים פיננסיים וללקוחותיהם בכל העולם, אשר השקיעו במכשירים החדשניים. כתוצאה מכך קרסו מספר גופים פיננסיים ועלתה שאלה לגבי איתנותם הפיננסית של גופים פיננסיים אחרים.
המשבר שנוצר השפיע על הפעילות הפיננסית ועל שוק ההון העולמי והישראלי (Blundell-Wignall, 2008)