מגדר ותפקיד ניהול

תקציר העבודה

השפעת המגדר על תפקידי ניהול במשק עבודה סמינריונית                                       ינואר 2010   תוכן העניינים
  מבוא
סקירת ספרות שיטות מחקר ממצאים סיכום ביבליוגרפיה נספחים מבוא
עבודה זו עוסקת בהשפעת המגדר על תפקידי ניהול במשק בקרב מנהלים ומנהלות בגילאי22+. בעבודה ננסה לבחון איך משפיעים המשתנים:מגדר, מוצא ודת, שכר, תחומי עיסוק ותכונות אופי ודפוסי התנהגות על תפקידי הניהול במשק של כ-65 מנהלים ומנהלות בדרגות שונות מתחומים שונים.
אנו בחרנו לעסוק בנושא זה משום שכיום נושא זה מהווה חשיבות רבה בקרב נשים וגברים שרוצים להתפתח ולהתקדם הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית. השילוב בין חיי משפחה לקריירה היום הוא הרבה יותר משמעותי מאשר בעבר כי בדרך כלל גם הגבר וגם האישה יוצאים לעבודה, אך לעיתים נשים וגברים המשתלבים בתחומי הניהול נדרשים להקדיש את עצמם ואת שעות הפנאי שלהם לעבודה , דבר זה מקשה ומזניח את ההשקעה הדרושה לטיפול בחיי המשפחה. אנו בחרנו לראיין אנשי צבא, אנשי חינוך,אנשי היי-טק וכד' משום שאלה תפקידי ניהול המייצגים את מרבית האוכלוסייה , נחשבים למשרות ניהול בכירות וכמו כן תפקידים אלו מוגדרים גם כתפקידים "נשיים וכתפקידים "גבריים" המקצועות ה"נשיים". השיקולים בבחירת מקצוע הניהול הן שיקולים של שעות עבודה מרובות, שכר, שילוב המקצוע בחיים הפרטיים, מחויבות העבודה ומחויבות הבית וכדומה. אנו כסטודנטיות לכלכלה רוצות להפריך את ההשערה הגורפת הפמיניסטית שמאמינה כי רק גברים יכולים לתפקד בתפקידי ניהול שונים ובכירים ולכן מטרתנו היא לבדוק האם לאחר ניתוח מעמיק של המחקר נגיע לאותה מסקנה בעזרת נחקרים שיענו על השאלונים וכמו כן האם הדעות והמחשבות של הנבדקים דומות בעיקרן או שיש שוני מסוים בעמדות שלהם. נושא זה מעסיק אותנו באופן אישי משום שאנו מנהלות בפועל  ואותנו עניין לבדוק האם התקדמותנו בתפקיד אפשרית ומתקבלת על הדעת אצל מרבית האוכלוסייה, וכמו כן האם גברים רואים אכן שנשים מנהלות יכולות לנהל ולהתקדם במידה שווה כמו הגברים. בנוסף רצינו לראות האם יש פערי שכר בגלל הבדלים מגדריים, הבדלי דת ומוצא.
בעקבות העבודה אנחנו מקוות שנדע ושנבין מאיפה נובעת האפליה שיש כיום בקבלת תפקידים שונים במשק. סקירת ספרות ההשערה שלנו היא שיש קשר בין התפקיד הניהולי במשק לבין מגדר.
ולכן בדקנו את חמשת המשתנים:
מגדר מוצא ודת שכר תחומי עיסוק תכונות אופי ודפוסי התנהגות