בין סטולמן לגייטס - הקוד הפתוח בעידן הקנייני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5818
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר יש כיום מאבקי כוחות בתחום התוכנה ברחבי העולם. יש כאלה המבקשים לשתף את הידע והיכולות של כל תוכנה ותוכנה עם השאר העולם, ויש המבקשים לשמור אותה לעצמם לטובת רווח כלכלי. מאבק זה מתחולל כבר כמה עשרות שנים ועדיין לא רואים את הסוף שלו. מי שמושפע מהמאבק הזה הם המשתמשים שבסופו של דבר צורכים את התוכנות ואת השירותים שמציעים אותם חברות וגופים.
השאלה היא איפה המשתמש ירוויח יותר? ברכישת תוכנה מחברה קניינית שגם תיתן לו שירות ותמיכה מלאים למוצר, והוא יהיה תלוי בגחמותיה או שמא עדיף להשתמש בתוכנה חופשית, שאותה הרכיבו ביחד עשרות מתכנתים מרחבי העולם ומספר חברות שונות מציעות לה שירות – אך אין כתובת אבסולוטית החתומה על התוכנה.
החברות הקנייניות טוענות כי הקוד הפתוח הורס את הכלכלה ומוביל לבינוניות בעוד מובילי הקוד הפתוח מוכיחים כי ישנם מודלים עסקיים רווחיים מתוכנות חופשיות כאשר מסתכלים עליהם כאל שירות ולא כאל מוצר.
בגלל זה אפשר לראות שכיום, בהעדר תמיכה ועידוד בתחום הפרטי, תוכנות חופשיות מצליחות רק בתחום העסקי ובתחום שרתי האינטרנט. במידה והחברות הקנייניות יתמתנו בקשר להגבלות הקוד שלהם וחברות חומרה ייצרו רכיבים שנתמכים גם על ידי תוכנות חופשיות, יהיה אפשר להגדיל את השימוש ואת הנוחות שבשימוש בתוכנות חופשיות בשוק הפרטי, דבר שממנו ירוויחו המשתמשים וייקחו בו חלק גם חברות קטנות ולא רק טייקוני תוכנה ענקיים. מעניין לראות שגם לתחום האינטרנט חדרו אלמנטים סוציאליים ואולי אף קומוניסטיים בכל מה שקשור לחופש מידע, החלשת הענקים ומתן כוח לאנשים הפשוטים.
תוכן עניינים
מבוא — 4
הקוד הפתוח –…            6
למה להתאגד? —           11
קצת היסטוריה —           14
תוכנה חופשית —            17
אז איפה הבעיה? -..           18
דיון – כיצד ניתן לגשר             21
ביבליוגרפיה –… 26