משנתו הפוליטית של בנימין נתניהו מול הרעיונות של מורגנטאו וניבור

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא : ריאליזם פוליטי משנתו הפוליטית של בנימין נתניהו מול הרעיונות של מורגנטאו וניבור בקורס: "ריאליזם ביחסים בינלאומיים" יולי  2009
ת.עניינים מבוא. 1
פרק 1. הנס מורגנטאו 2
1 .1 רקע ביוגרפי 2
1 .2 רעיונות מרכזיים. 3
1 .2.1 מאזן הכוחות. 3
1 .2.2 דיפלומטיה אחראית. 5
פרק 2. רייהנולד ניבור. 7
2 .1 רקע ביוגרפי 7
2 .2 רעיונות מרכזיים. 7
2 .2.2 בני האור ובני החושך. 7
2 .2.3 החלום האחרון של האנושות. 10 פרק 3. משנתו של בנימין נתניהו – חקר המקרה. 12
3 .1  רקע ביוגרפי 12
3 .2 רעיונות מרכזיים. 14
3 .2.1 תפיסה כלכלית. 14
3 .2.2 תפיסה ביטחונית. 17
דיון 22
סיכום. 24
ביבליוגרפיה.
5 מבוא "הנה אמת פשוטה: אם אויבנו יניחו את נשקם, לא תהיה עוד מלחמה. אבל אם ישראל תניח את נשקה – לא תהיה עוד ישראל. כי זהו שורש הסכסוך, הרצון להכחיד אותנו…אבל אויבינו רוצים להכחיד לא רק אותנו..".".
הנה אמת פשוטה: אם אויבנו יניחו את נשקם, לא תהיה עוד מלחמה. אבל אם ישראל תניח את נשקה – לא תהיה עוד ישראל. כי זהו שורש הסכסוך, הרצון להכחיד אותנו…אבל אויבינו רוצים להכחיד לא רק אותנו."[1] הריאליזם המדיני הינו תיאוריה בתחום היחסים הבינלאומיים המבקשת להציג גישה מפוקחת על העולם, גישה המתבוננת במציאות כמו שהיא ללא ניסיון להחיל עליה תקוות ושאיפות. באופן רשמי, הדיספצליניה של הריאליזם הפוליטי הגיעה לעולם לאחר מלחמת העולם ה-2, אולם הוגים רבים נטו להשקפה מציאותית זו, טרם הפכה לענף רשמי במדעי המדינה[2].
על פי הגישה הריאליסטית, המציאות הפוליטית של אומות היא תוצר של טבען האנוכי של מדינות, כאשר כל  מדינה שואפת להגדלת רווחיה הכלכליים ועוצמתה הצבאית. אסכולה זו גורסת כי פועלן של מדינות מונע על ידי השאיפה להשגת כח פוליטי או צבאי, ולא על ידי עקרונות מוסריים ואידיאלים כפי שהיינו רוצים אולי להאמין.  העולם על פי השקפה זו, הוא תוצר של כוחות הטבועים בטבע האנושי, כוחות אלה הינם הרצון העצמי, האנוכיות ושאיפתו העליונה בעבודה זו, אבקש לבחון את האופן שבו באה לידי ביטוי התיאוריות של ההוגים הריאליסטים הנס מורגנטאו וריינולד ניבור במשנתו ובדרך פועלו של המדינאי והפוליטיקאי בנימין נתניהו. באופן ספציפי אבקש לענות על השאלה, באיזו מידה משקפת משנתו ודרך פעולתו של בנימין  נתניהו את רעיונותיהם הריאליסטיים של הנס מורגנטאו וריינולד ניבור?
על מנת לענות על שאלה זו, אציג תחילה רקע ביוגרפי על כל תיאורטיקן, ושניים מרעיונותיו המרכזיים. לאחר מכן אנתח את משנתו הביטחונית  והכלכלית לאור הרעיונות התיאורטיים. לסיום, אערוך דיון משווה ברעיונות ההוגים אל מול המשנה של נתניהו. אסיים בסיכום שבו אענה על שאלת המחקר ואשרטט מסקנות עיקריות שעלו מן העבודה.