תכנית ויסקונסין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8080
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

אימוץ יישום וביטול תכנית ויסקונסין כן או לא מקדם את מדינת הרווחה בישראל?
תוכן עניינים

1 .       מבוא 
3
2 .       פרק א' מדינת רווחה
4
2 .1 התפתחות מדינת רווחה
4  2.2 מדינת רווחה- רקע
5
2 .3 התפתחות מדינת רווחה במדינת ישראל
6
2 .4 אבטלה: והתמודדות עם אבטלה כחלק מעקרונות מדינת רווחה.
11
3 .       ­­פרק ב' רקע להתהוות תכנית ויסקונסין
1 4
4 .       פרק ג' איך תכנית ויסקונסין יושמה בישראל
1 7
5.       פרק ד' פרדוקס תכנית ויסקונסין
1 9
6 .       פרק ה' סיבות אימוץ תכנית ויסקונסין
2 4
7.       סיכום דיון והמלצות
2 5
8 .       ביבליוגרפיה
2 9-30 בעיית הטיפול באבטלה במסגרת מדיניות הרווחה החשובה ביותר וההתמודדות עימה היא מהאתגרים החשובים ביותר העומדים בשנים האחרונות מול העולם המערבי וישראל בתוכו סובל מרמת אבטלה גבוהה, ( ) . כאשר שיעור העוני במדינת ישראל הוא מהגבוהים בעולם המפותח והפער החברתי בישראל גבוה במידה ניכרת מהממוצע במדינות המפותחות, ( ). כדי להגביר את היצע העובדים המיומנים וכך לפעול לצמצום הפער החברתי, על הממשלה להתערב השקעות בהון אנושי, ובכך גם בהכשרה מקצועית,(). מדיניות של הגדלת שיעור התעסוקה, שיפור ההון האנושי והעלאת יכולת השתכרות העובדים, ובתוך כך נותנות מענה לביקוש לכוח אדם מיומן עקב התפתחות הכלכלה והטכנולוגיה. מדיניות הנקראת מדיניות אקטיבית בשוק העבודה ( ). בשנת 2000 החליטה ממשלת ישראל להפעיל את תוכנית מהל"ב/ויסקונסין לשילוב אנשים המקבלים גמלת הבטחת הכנסה בשוק העבודה ומטרתה הוגדרה התמודדות במגמה המתמשכת בגידול מספר משקי הבית המתקשים להשתלב בשוק העבודה ותלויים בגמלאות הבטחת הכנסה המשולמות על ידי המדינה (, 2007).
­­ תכנית זו הופעלה עד לסיומה עם תום תקופת הניסוי באפריל 2010.
האם הפעלת תכנית ויסקונסין מצביעה על תכניות לפתרון אבטלה במסגרת של מדיניות רווחה?
הצגת שאלת המחקר חשובה לדעתי משום שמדובר לכאורה בתכנית שנותנת מענה לבעיית אבטלה ולכן היא כאילו סממן להיות ישראל בכיוון של מדינת רווחה ובפועל, במציאות, התרחש תסריט של ניצול מצב רווחה קשה בקרב האוכלוסייה להשגת רווחים קפיטליסטיים.
מהות מדינת רווחה היא לתת מענה לצרכי אנוש בסיסיים של תושביה, כחלק מזכויותיהם הפוליטיות הבסיסיות, היא שואפת להבטיח את הביטחון הסוציאלי שלהם, לספק לפחות רצפת הכנסה, תזונה, טיפול רפואי, חינוך, דיור, תעסוקה ושירותי רווחה אישיים, ולצמצם את העוני והפערים החברתיים ביניהם,().
מדינת רווחה היא תפיסה פוליטית לפיה המדינה צריכה למתן את השפעותיו של הקפיטאליזם שמשפיע על כיוון של אי שוויון חברתי, באמצעות חקיקת חוקים, הרחבת מערכת החינוך, תמיכה בשירותי בריאות ומתן תקציבים המיועדים לרווחה לטובת המעמדות הנמוכים ,( קיימות כמה גישות של מדינת רווחה: ()