צעירים ובני נוער- דפוס השימוש בצ'אטים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8209
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא
בני נוער וצעירים חשופים היום לזירה חדשה – האינטרנט. למדיום זה יתרונות רבים ומגוונים. באינטרנט מידע רב על כל נושא אפשרי אליו ניתן להגיע במרחק לחיצה.
האינטרנט הוא אמצעי  תקשורת בלתי מוגבל, היכול לחבר אדם אחד אם אחר בקצהו השני של העולם, תוך שהוא מתגבר על המרחק והזמן.
האינטרנט הוא אף מקום לשעשוע, שבתחומיו מצויים אינספור משחקים ופעילויות להנאה והפגת שעמום. תרבות הפנאי השתנתה ללא היכר בשנים האחרונות עם כניסתה לעולם של טכנולוגית האינטרנט, במיוחד אצל צעירים. אם טרם כניסת האינטרנט צעירים יצאו לבלות עם חבריהם, עם בני משפחתם, צפו בביתם בטלוויזיה או קראו בספר, כניסת האינטרנט שינתה תרבות זו. קהילות וירטואליות קמו, פורומים הוקמו וצ'אטים חדשים מופעים בהמוניהם. אלפי בני נוער מציפים פורומים אלה ומקדישים שעות על גבי שעות במטרה להכיר אנשים אחרים, ללא פנים או קול. בני הנוער והצעירים רואים בשיחות בצ'אט הזדמנויות לדברים שונים. חלקם שם לשם הנאה, חלקם מחפשים חברים חדשים, או סתם נהנים לשוחח עם אנשים עם מאפיינים דומים לשלהם, המתהדרים בנושאי שיחה משותפים. אך למרות היתרונות הרבים, ישנם אף חסרונות לאינטרנט. לעיתים יכול הוא לנתק אנשים מהמציאות, ולעיתים יכולות לארוב סכנות, המאיימות על המשתמש בטכנולוגיה זו. ניתוק בני הנוער יכול שייעשה על ידי התנתקות מחיי החברה המסורתיים, והחלפתם בחיי חברה וירטואליים, בהם לא תמיד ניתן לדעת האם האדם איתו אתה מדבר הוא חבר או אויב.
אחת הסכנות הגדולות האורבות לילדים ובני נוער באינטרנט הם פדופילים, אנשים מבוגרים הנמשכים מינית לילדים צעירים ולקטינים, בנים ובנות כאחד. פדופיליה אינה תופעה חדשה, אולם האינטרנט מהווה כר פורה להתרחבות התופעה, בזכות האנונימיות שמעניק הצ'אט המקוון וכמובן הקלות בה ניתן ליצור קשרים ישירים עם אנשים זרים ברחבי העולם, בכל שעות היממה. אתרי אינטרנט המציגים פורנוגראפיות ילדים הופכים את התופעה לזמינה הרבה יותר מבעבר. במקרה שאירע בעבר נעצר עורך דין ירושלמי מוכר ומכובד בעוון עבירות מין שעשה בקטין. הקשר בין השניים נרקם בשיחות בחדרי צ'אטים. עורך הדין התחזה בצ'אט לנער צעיר, קבע להיפגש עם בן שיחו באינטרנט במקום שקט בירושלים, ובעת הפגישה ביצע בו את זממו.
בנוסף לסיכון של יצירת קשר עם פדופיל, האינטרנט גם חושף את הילדים ובני הנוער למידע רב, לרוב חיובי, אולם חוסר הפיקוח חושף את הילדים ובני הנוער גם לתכנים שלילים מאוד החל מתוכן מיני בוטה, דרך עידוד לשימוש בסמים ואלכוהול ועד למסרים אלימים. לפני מספר שנים נרצח הנער אופיר רחום וגופתו נמצאה בתחומי הרשות הפלסטינית, ליד העיר רמאללה. לפי המידע שבידי המשטרה, הגיע אופיר למקום שבו הותקף ונרצח כאשר יצא לפגוש בחורה, אשר 'הכיר' בצ'אטים באינטרנט. כפי שנראה היום, הטמינו לאופיר מלכודת. מטרת 'שיחות הנפש' באינטרנט הייתה אחת – לפתות אותו לתחומי הרשות הפלסטינית – אל מותו.
השאלה הנשאלת היא האם בני הנוער והצעירים מודעים לסכנות אלו, או שמא תמימותם וחוסר ניסיונם אינם מודעים ועל כן חשופים לסכנות אלו. נושא המחקר ומטרותיו:
טכנולוגיית האינטרנט הביאה עימה את התפתחות תרבות הצ'אטים. השיחות הוירטואליות קיימות בכל רחבי רשת האינטרנט וחוצה יבשות. המחקר מבקש לבחון מהם דפוסי השימוש של בני נוער וצעירים בצ'אט. ע"י חלוקת שאלון לצעירים ובני נוער אבדוק מהם המטרות/השימושים העיקריים שלשמם "מצ'וטטים" בני הנוער, האם הם רואים בצ'אט תחליף למציאות, האם רואים הם בבני שיחתם בצ'אט כחברים אמיתיים, והאם מודעים הם לסכנות האורבות להם כתוצאה משיחה עם דמות וירטואלית אותה הם לא מכירים.
תוכן עניינים:
מבוא -.3
נושא המחקר ומטרותיו –4
סקירת הספרות -.5
סקירה היסטורית של האינטרנט ושלבי התפתחותו ..5
מהי חברת רשת וכיצד נוצרת? ..6
תהליך היווצרותה של חברת רשת –..6
האינטרנט – מציאות או דמיון?
7
קהילה וירטואלית – מהי? -…8
ראשיתן של הקהילות הוירטואליות ותכליתן –.8
שיחות צ'אט באינטרנט –.11
הגדרת שם משתמש .11
זהות הגולשים בצ'אטים –12
האינטרנט וחופש הביטוי –14
מציאות מדומה- צעירים באינטרנט –16
בני נוער והסכנות באינטרנט ובחדרי הצ'אטים –17
שאלת המחקר –20 השערות המחקר -.20 מתודולוגיה –…20 ממצאים ..21
השערה
1 ניתוח תוצאות השאלון –…21
השערה
1 – דיון –23
השערה מספר 2 – ניתוח תוצאות השאלון .24
השערה 2 – דיון -..
5 השערה
3 – ניתוח תוצאות השאלון —
5 השערה
3 – דיון -..26
סיכום -.27
ביבליוגרפיה –..28
נספח –שאלון לדוגמא –…30