חלק ממני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 23925
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

חלק ממני תסריט                                                                                                                                                    © כל הזכויות שמורות סינופסיס "חלק ממני" הסיפור מגולל את חייו של ירון קמינסקי (30), בחור הסובל משיתוק מוחין עם עיוות גופני בולט וקשיים חריפים בדיבור, מרגע לידתו ועד הצלחתו כתסריטאי וכבמאי מצליח בתעשיית הסרטים בישראל, כסיפור מסע השזור בעלילת אהבה.
כשירון נולד, מבשר הרופא על דבר נכותו להוריו ההמומים, ויקטור (29), ומירי (21), עולים חדשים מרוסיה, שלאחר ויכוחים נוקבים מחליטים שלא למסור את הילד לאימוץ, אלא לגדל אותו לבדם.  בני הזוג משקיעים את מלוא מרצם בטיפול בילדם החריג ובבנם השני, ועקב כך מזניחים את הזוגיות – מה שגורם להתפוררות מערכת היחסים ביניהם והתערערות המבנה המשפחתי, כתהליך לאורך העלילה.
ירון סובל מיחס קשה מצד אמו לאורך ילדותו, אך מקבל יחס רך מאביו. בני המשפחה מצד אמו קשים ומנוכרים אליו לעומת משפחת אביו החמה והתומכת. צביקה, גיסו של ויקטור, מאלץ את ירון ללכת בעצמו בלא עזרי הליכה, באופן מתוחכם "תחמני" (כנק' מפנה א' בעלילת המסע ושלב ראשי בהתפתחותו לקראת עצמאות).
כילד, ירון לומד בבתי ספר של החינוך המיוחד, אך עם התבגרותו מתוסכל מן המסגרת ונלחם על זכותו לעבור לבית-ספר שבו לומדים ילדים בריאים. לאחר מאבק ממושך של מספר שנים הוא מנצח ועובר לבית ספר משולב. במהלך כל ילדותו הוא עובר טיפולים שונים ומגוונים, כפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי בדיבור.
ירון מתעקש להתעלות מעל מגבלותיו הפיזיות ומורד במוסכמות החברתיות המגבילות אותו, כנכה בחברה שמרנית. הוא מורד בסטיגמות החברה על נכים ואף בסטיגמות נכים על עצמם. הדבר מוביל ל"פיצוצים" בינו לבין חבריו הנכים, ואף לחרם כיתתי עליו. ירון בגיל הנעורים (15), יוצא לטיול כיתתי לאילת ומתאהב לראשונה בחייו – במדריכת הטיולים, סיוון, בת שירות. עוד באותו טיול מתוודה ירון על אהבתו לסיוון בפניה, אך היא מקבלת אותו כידיד בלבד. לקראת סיום לימודי בבית ספר "און" עובר ירון מבדקי יכולות ומשכל עם חבריו הנכים במסגרת מיוחדת מטעם בי"ח תה"ש. לתדהמתו האבחון שהוא מקבל מצביע על יכולות נמוכות במיוחד ומנת משכל של תלמיד כתה ד'. נופלת החלטה לשלוח את ירון עם יתר חבריו למפעל מוגן, אולם ירון אינו מסכים לקבל את הדין ואף יעדיף למות מאשר להכנע. באותו הערב ירון מבקר אצל דודו צביקה שקורא ספר ומתוכו הוא מקריא לו משפט שישנה את חייו ויהפוך למוטו של חייו: "אם אדם עשה דבר-מה בלתי אפשרי, אוכל אני להיות השני שיעשה זאת. אם אף-אדם לא עשה דבר-מה בלתי אפשרי – אוכל אני להיות הראשון שיעשה זאת". באותה תקופה עובר ירון לתיכון יוקרתי ברעננה ועושה שם חיל. הוא נבחן בבחינות הבגרות ועובר אותן. בתיכון עוברות עליו חוויות שונות, הוא יוצר חברויות חדשות עם אנשים שאינם נכים, למרות שהוא נותר בקשר עם חלק מחבריו הנכים. הוא מתחבב על המורים ויוצר קשרים אמיצים עם כמה מהם – במיוחד עם איתן שגיא, המורה לחינוך גופני, שנותן לו שיעורי התעמלות בזמנו החופשי.
באחד הימים הוא נכנס לשיחה עם היועצת שמשוחחת עמו על שאיפותיו ותקוותיו לעתיד. ירון מודיע כי רצונו להשתלב בלימודי תחום עניינו החדש, הקולנוע. היועצת מסייעת לו לברר על לימודי תואר ראשון בקולנוע באונ' ת"א, ובזכותה, הוא מתקבל ללימודים כעבור מספר חודשים.
באוניברסיטה ירון מתאהב פעם שנייה בבחורה מבית דתי, תמר, שלומדת איתו יחד בחוג. תמר כמובן איננה מתייחסת לחיזוריו העדינים של ירון חסר-הניסיון אלא מגדירה יחסיהם – "ידידים", וירון פונה להוציא את תסכוליו המיניים אצל נערות ליווי. תמר מבשרת לירון על ארוסיה לבחור דתי, וליבו של ירון נשבר. לאורך תקופה ארוכה נותר ירון שבור ואינו מתמודד עם האהבה הנכזבת. כשמזמינה תמר את ירון לחתונתה הוא מגיע להשלמה.
במהלך לימודיו באוניברסיטה הוא מכיר את דוד, הם מתחברים ויחד עושים מספר סרטונים קצרים.
ביום השני של צילומי הסרטון הראשון המשותף (והראשון של ירון), הוא הולך לחתונתה של תמר ונזרק ע"י אבי החתן  המעורער בנפשו. ירון המותקף והחבול מסתלק בבושת פנים ובכעס. החתן והכלה מחזרים אחר סליחתו.
היחסים בין הוריו של ירון נהיים גרועים עד סף גירושין, והדבר משפיע מאד על ירון שלוקח את זה בצורה קשה. מערכת היחסים מוציאה הרבה "לכלוך" מתחת לפני השטח וירון לומד דרכם גם על עצמו דברים חדשים המזעזעים את עולמו. על מנת להתמודד עם כל הבעיות – באהבה, בפרנסה ובמשפחה, מעסיק את עצמו ירון בכל מיני פרויקטים שהוא יוזם בעצמו, בתחום הקולנוע – בכתיבה תסריטאית והוא מסתובב בחוגים מקצועיים בחיפוש אחר מקורות מימון, חיזור אחר קרנות קולנוע ויצירת קשרים מקצועיים.
באותו לילה בו הוריו מחליטים להתגרש ירון פוגש באתר הכרויות באינטרנט בחורה עדינה ומיוחדת, בטי, שעובדת כמנהלת חשבונות. היא מתייחסת אליו בחשש מסוים, אך מרגע שהיא מבינה כי ירון הוא בחור אינטליגנטי ורגיש נוצר קליק מידי עד שלמעשה הם הופכים לידידים, ולאחר מכן לזוג לכל דבר. במקביל אחד התסריטים של ירון זוכה לקבל מימון רציני לפיתוח ואף להפקה משתי קרנות קולנוע גדולות ורציניות והפרויקט יוצא לדרך בעזרתו הצמודה של דוד. השיא מגיע כאשר ירון מציע נישואין לבטי והיא מסכימה והפרויקט מתקדם כמתוכנן.
רשימת דמויות של התסריט "חלק ממני" מאת רפי לרנר.
ירון קמינסקי – גיבור הסרט שנולד עם נכות קשה, מתגבר על המוגבלויות הפיזיות שלו, על הסטיגמות החברתיות, מצליח בתחום הקולנוע אותו הוא לומד ואף מוצא אהבת אמת בניגוד לציפיות. (מגיל 0 ועד גיל 30) מירי קמינסקי –  אימו של ירון, קוסמטיקאית במקצועה. מתמודדת עם הולדת בנה הנכה ומנסה בכל כוחה, לעיתים גם תוך כדי הפעלת כוח פיזי, לגרום לירון להיות עצמאי. היא אינה עושה לו הנחות, ודוחפת אותו להצליח בחיים למרות שאינה מאמינה בהצלחתו (מגיל 21 עד גיל 51).
ויקטור קמינסקי – אביו של ירון, מהנדס חשמל במקצועו. אופיו רך יחסית, אך הוא יודע לעמוד על שלו בכל הקשור לחינוכו של ירון. (מגיל
2 9-59).
אסף – אחיו של ירון, נולד כשירון היה בן 5, היחסים ביניהם היו תקינים וטובים. (מגיל 0-
5 ) חנה – הדודה של ירון, אחותו של ויקטור.
צביקה – הדוד, בעלה של חנה.
סבתא בלה – אימו של ויקטור, אישה טובת לב המוכנה לעשות הכול בשביל משפחתה ובעיקר בשביל ירון. היא תמיד זאת שמגוננת ושומרת על ירון, אך יחד עם זאת יודעת בליבה שנכדה האהוב עוד יוכיח את עצמו ביום מן הימים.
סבא סימיון – אביו של ויקטור, איש משפחה למופת.
תומך ועוזר ברגעים הקשים.
צילה פישר- מנהלת בית ספר "און", בת 60, אישה שלא מאמינה שתלמידיה יכולים להגיע רחוק, מנסה לטרפד את מעברו של ירון לחינוך רגיל.
סיוון – בת שירות לאומי, 18, יפיפייה, אהבת חיו הראשונה של ירון. מדריכה בחוג החברתי בספיבק. שברון הלב הראשון של ירון.
איתן שגיא  – (52) מורה ההתעמלות של ירון ב"מור מטרו ווסט".
נועם – (30) עובד בקפיטריה של האוניברסיטה. דוד-  (27(, עושה עם ירון סרטי סטודנטים, חבר קרוב של ירון.
תמר –  (22) בחורה דתייה חונכת של ירון באוניברסיטה. ירון מתאהב בה. שברון הלב השני של ירון.
בטי (28) בת זוגתו של ירון איתה יתחתן בסוף הסרט.

1 .      פנים. חדר סט צילומים. לילה.
ירון קמינסקי (28) בחור נכה הסובל משיתוק, מבנה גופו רזה, שיערו השחור אסוף בזנב סוס (קוקו), ידיו עושות תנועות גדולות ולא רצוניות, עמידתו אינה יציבה, דיבורו אינו ברור. הוא יושב במרכז לוקיישן (לא ברור ולא מובהק) מבולגן, הוא מרוכז בעצמו, מהורהר. מסביבו המולה, אנשי צוות ושחקנים מסתובבים בחוסר מנוחה. בחור עם סולם עובר מאחוריו, נעצר לידו ושואל "אז, איפה אתה רוצה שאני אשים את זה?". ירון מצביע לכיוון מסוים, בחורה נגשת אליו ואומרת "ירון, אני חייבת לעוף עוד מעט, בוא נזדרז עם זה כבר".
ירון נאנח ומרים דף תלוש בודד מהרצפה, מכוסה טביעות נעליים. הוא מציץ בכתוב – "1.פנים.בית-חולים.יום, השנה – 1978, מסביב לאישה יולדת עומדים צוות רפואי, ונשמע תינוק צווח".
2.      פנים. בית-חולים. יום השנה – 1978, מסביב לאישה יולדת עומדים צוות רפואי ונשמע תינוק צווח.
3.      חוץ. רחוב בפתח תקווה. יום.