דיני הקניין הרוחני - הפן האזרחי בעברות באמצעות מחשב תוך התמקדות בעוולות מסחריות.

תקציר העבודה

עבודה במסגרת הקורס עברות מחשב נושא העבודה – דיני הקניין הרוחני – הפן האזרחי בעברות באמצעות מחשב תוך התמקדות בעוולות מסחריות.
שאלת מחקר – כיצד הושמו עקרונות קיימים על הטכנולוגיה החדשה הקשורה למחשבים ולמרחבי האינטרנט במשפט הישראלי ובארצות הברית כמשפט משווה תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1 – סקירת ספרות
2
1 .1
המחשב, האינטרנט ועולם המשפט
2
1 .2
זכויות קניין רוחני בעידן הדיגיטלי
3
1 .2.1 עוולה כללית של תחרות בלתי הוגנת
6
1 .2.2 גניבת עין 7

1 .2.3 תיאור כוזב 9

1 .2.4
התערבות לא הוגנת 9

1 .2.5 ההגנה על סודות עסקיים
1 0 פרק 2 – משפט משווה – ארצות הברית
1 2
פרק 3 – דיון  ומסקנות
1 6
סיכום
1 9
מקורות
2 0 תקציר             דיני עוולות מסחריות מורכבים מחוק עוולות מסחריות, פקודת הנזיקין [נוסח חדש], חוק עשיית עושר ולא במשפט, חוק זכות יוצרים ופקודת זכות יוצרים. עד כניסתו לתוקף של חוק עוולות מסחריות ב- 1999, נזק שנגרם לחברות מסחריות טופל במסגרת דיני הנזיקין הרגילים או במסגרת דיני עשיית עושר ולא במשפט. החוק החדש מתמקד עילות תביעה נזיקיות בין גופים עסקיים, זאת מתוך אידאולוגיה, לפיה יש לשמור על הגינות מסחרית. במסגרת עוולת גניבת עין המוגדר בחוק עוולות מסחריות, אל לעוסק לגרום לכך שנכס שהוא מוכר או שירות שהוא מספק ייחשבו בשוגג כנכס או כשירות של אחר או שבבעלותם קשר לעוסק אחר. על פי עוולת תיאור כוזב, עוסק לא יפרסם מידע או יגרום לפרסום מידע בנוגע לעסק, נכס או שירות שלו או של עוסק אחר, הידוע כאינו נכון. בהתאם לעוולת התערבות לא הוגנת, עוסק לא ימנע באופן לא הוגן  את הגישה לעסק, נכס או שירות של עוסק אחר.  סוד מסחרי מוגדר כמידע עסקי מכל סוג שהוא, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי בנקל על ידי אחרים. על פי עוולת גזל סוד מסחרי, גם שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו של הסוד ובניגוד להסכם או לחובת אמון מהווה עוולה. עם זאת, גילוי סוד מסחרי באמצעות הנדסה חוזרת לא ייחשב כאמצעי פסול.
             נושא עבודה זו עוסק בתחום דיני הקניין הרוחני – הפן האזרחי בעוולות באמצעות מחשב תוך התמקדות בעוולות מסחריות. במסגרת עבודה זו נבחן סוגיה אחת מני רבות בתחום – כיצד הושמו עקרונות קיימים על הטכנולוגיה החדשה הקשורה למחשבים ולמרחבי האינטרנט במשפט הישראל. מטרת הפרק הראשון הנה לסקור את המושגים הקשורים למוקד דיוננו באמצעות הספרות המקצועית העומדת לרשותנו וכן, על ידי בחינת החקיקה ופסיקה ישראלית בנושא. במהלך הפרק השני ננסה לבחון את המצב המשפטי בתחום בארצות הברית בכדי ליצור בסיס למשפט משווה. על בסיס שני הפרקים הראשונים ננסה ליצור דיון והשוואה בין המצב המשפטי בישראל לעומת המצב בארצות הברית.