נפט ככלי במדיניות חוץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7304
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

הנפט הוא "מנוזלי החיים" של החברה המודרנית. מאז ראשית המאה ה-20, עם התרחבות השימוש בנפט עלתה חשיבותו הכלכלית, החברתית, הצבאית והמדינית. הנפט הוא מקור האנרגיה הדומיננטי של התחבורה, כלי המלחמה, כלי החקלאות והתעשייה. בשוק הנפט פועלים שני כוחות מרכזיים: הקונים קרי מדינות המערב והמוכרים אלה הם המדינות המאוגדות בארגון המדינות המייצאות נפט – " אופ"ק ".  בשנות השבעים של המאה העשרים הפגינו מפיקות הנפט הערביות את כוחן מול צרכניות הנפט בעקבות תבוסה צבאית  של מדינות ערב מול ישראל.  מחיר חבית נפט מיום הקמת הארגון ועד תחילת שנות השבעים היה חסר תנודתיות משמעותית החל לעלות בעשרות אחוזים בימים ספורים. המדינות המפיקות הבינו לראשונה ששליטה בנפט מהווה בנוסף לעוצמה כלכלית גם עוצמה מדינית ואסטרטגית. אופ"ק ניסה להשיג את יעדיה המדיניים האנטי ישראלים באמצעות איומי אמברגו במשלוחי נפט למדינות המסייעות לישראל. מלחמת המפרץ המחישה את הפיצול בקרבת מפיקות הנפט  ובעולם הערבי. השימוש בנשק הנפט עבר מידי המפיקות לידי הצרכניות, ביטוי לכך נמצא בסנקציות שהטילה ארה"ב על מפיקות במזרח התיכון כמו עיראק, איראן ולוב. אנו נראה שהארגון מנצל סכסוכים בין המדינות המפיקות ומעלה את מחיר הנפט למשל במלחמת איראן עיראק וזו על מנת להפיק רווחים.
מטרת העבודה היא לבחון את השאלה האם נפט מהווה כלי במדיניות החוץ של החברות באופ"ק ?
מבנה העבודה יכלול פרק תיאורטי שלפיו ניבחן את שאלת המחקר ופרק אמפירי אשר יסקור אירועים שהשפיעו על מחיר הנפט, כלים כלכלים, אסטרטגים ומדינים שהמדינות המפיקות השכילו להפיק משליטתם בנפט ודרך התמודדת המערב עם התלות במדינות המפיקות. נערוך מחקר אשר יבדוק האם יש התאמה בין עקרונות הפרק התיאורטי לנתונים מאקרו כלכלים, אנושים, צבאים וגיאו-אסטרטגים ונבחן האם נפט באמת מהווה נפט עוצמה. נקיים דיון אשר יבהיר האם דרך פעולתו של אופ"ק כארגון מתאים למשנתם של הריאליסטים או של הליברלים. עבודה זו תתמקד בהתמודדות מדינות המערב עם מדיניות אופ"ק לאורך השנים. ננסה ללמוד על מקומו של הארגון בפוליטיקה העולמית תוך התייחסות לנעשה ביחסים הפנמיים בין המדינות החברות בו. תתכן העניינים:
א.      מבוא –..(1)                     חלק תיאורטי גישה ריאליסטית  מאזן עוצמה  וליברליזם   …(2) חלק אמפירי
1 .נפט –..(3)   1.1 נפט הגדרה.  … -.(3)      1.2 שימושי נפט. –(3)                1.3 מקורות אנרגיה חלופיים -…(4)   1.4 תלות העולם בנפט ..(4)
2 .
אופ"ק -..(5)   2.1 אופ"ק  הגדרה -..(5)   2.2 מטרת הארגון -…(5)   2.3 אופ"ק – סקירה היסטורית -(5)
3 .
נפט ככלי במדיניות חוץ של המדינות החברות אופ"ק ..(7)   3.1 שימוש בנפט ככלי במדיניות חוץ –..(7)   3.1.1  סקירה היסטורית –…(7)         3.2 נפט ככלי אסטרטגי –(9)         3.3 נפט ככלי מדיני (10)            3.4 נפט ככלי כלכלי. (11)     3.5 תגובת העולם לשימוש בנפט ככלי במדיניות החוץ של אופ"ק ..(12)   3.6   מבט לעתיד –(13)
4 .
מדידת עוצמה. –(14) 5.
דיון על התנהגות אופ"ק לפי הגישה הריאלסטית ולפי הגישה הליברלית-(15) ב.      סיכום ומסקנות –..(16) ג.        ביבליוגרפיה ..(17) ד.      נספח: הסברים למחקר עוצמה -..(19)