האם השוק מגיב ומזהה בצורה שונה המלצות קנייה של אנליסטים בעלי פוטנציאל לניגוד עניינים? עבודה מעולה (ציון 97)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6157
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר אופטימיות גדולה מאפיינת באופן כמעט תמידי את המלצות האנליסטים. אופטימיות זו באה לידי ביטוי בכך שב-80% מהמלצות האנליסטים הינן לקנייה. בנוסף מחירי היעד אשר צופים האנליסטים הינם גבוהים ולעיתים מוגזמים.
ההתפתחות בתחום טכנולוגיית המידע הביאה לשיפור בסחירות בניירות ערך אשר באה לידי ביטוי בקלות השימוש ברשת ובירידה בעלות השימוש כל זאת הביאו לזירוז הפעילות המקוונת בשוק ההון. אתרים פיננסים רבים באינטרנט מפרסמים מידי יום המלצות רבות ללא עלות כלשהי.
המלצות אלו מכילות, בדרך כלל, מידע רב בנוגע לחברות המומלצות וכן תחזיות להתפתחויות עתידיות המשמשות כנימוק להמלצה שניתנה.
מחקרים רבים הוכיחו כי אותן המלצות משפיעות על מחיריהן ואף סחירותן של המניה, Lin, Lin, Wang (2009) , Beneish(1991) ו-Liu, Smith, Syed(1990) .
נמצא במחקרים אלו שביום המלצת האנליסט (t=0) על מניה מסוימת מחירה עולה מעל למחיר הנורמאלי החזוי ולאחר תקופה מסוימת ישנה ירידה במחיר של המניה – השוק מתקן את עצמו. כמו כן במרבית המחקרים שנעשו בנושא לא נמצאו תשואות עודפות מצטברות לאחר ההמלצה, ממצא אשר מחזק את היפותזת השוק יעיל הגורסת כי מחירי המניות משקפים באופן מלא ובכל רגע נתון את כל המידע הקיים לגביהן.
במחקרם של Lin, Lin, Wang (2009) אשר נערך בטוויאן נמצא כי המלצת האנליסטים יצרה תשואה עודפת ממוצעת מצטברת מובהקת סטטיסטית בחלון הזמן שלאחר ההמלצה, ממצא אשר מפריך את היפותזת השוק היעיל בוורסיה החצי חזקה.
לפי היפותזת השוק היעיל (אשר תפורט בהמשך) לא ניתן להרוויח בעקביות מהמידע החדש מכיוון שהמידע מגיע לשוק באופן אקראי והתנהגות מחירה הינה מקרית ואינה ניתנת לניבוי.
בעבודתי, בחנתי את יעילותו החצי חזקה של השוק נוכח המהפך בהעברת המידע וכן את השפעתן של המלצות קנייה של אנליסטים על מחיריהן של המניות בשוק ההון הישראלי.
בעשור האחרון, מחקרים רבים הוכיחו כי ישנן תופעות אנומליות רבות אשר מפריכות את ההיפותזה של השוק היעיל אשר יפורטו גם כן בהמשך.
בעבודה דגמתי 128 המלצות קנייה של אנליסטים אשר חולקו לשתי קבוצות- אנליסטים בעלי פוטנציאל לניגוד עניינים ואנליסטים עצמאים. בדקתי את השפעת האובייקטיביות על מחירי המניות- האם השוק מגיב מעבר לצפוי כאשר האנליסטים הינם בעלי המלצות סובייקטיביות ?
האם השוק מבין את הפוטנציאל לניגוד עניינים? שאלה זו נבחנה במחקרם של חדוה בר וקונסטנטין קוסנקו מטעם בנק ישראל. האם ניתן להרוויח מרכישת מניות ביום ההמלצה ולעשות רווחי יתר בטווח הקצר? שאלות אלו ידונו במהלך העבודה.
תוכן עניינים של הסמינריון מבוא3
מהפכת העברת המידע4
יעילות השוק5
מבחנים אמפיריים6
שוק האנליסטים בישראל7
אנליסט בעל אחזקות ואנליסט עצמאי9
סקירה ספרותית10 ביקורת ספרותית12
מתודולוגיה בדיקת אירועים13
מודל השוק14
מבחן סטטיסטי16
השערות המחקר18
תוצאות המחקר האמפיריות19
תוצאות המחקר26
סיכום28
ביבליוגרפיה29