עבודת סמינר על הסרט "ממעמקי הגהינום" על ג'ק המרטש בהקשר העיר לונדון ותיאורה בסרט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7841
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים                                                                                                           עמוד  הקדמה –…1
א.
על הסרט -..2
ב.
עיר- לונדון -4  ב.1.היסטוריית לונדון –5
ב.2.לונדון הוויקטוריאנית …6
ב.3.איסט-אנד לונדון –8
ב.4.
וייטצ'אפל …11
ג.
ג'ק המרטש דמותו –11
   ג.1. חלוקת הרציחות למקרים השונים –…13  ד.
מוכות הגורל …14
ד.1.
מדוע ג'ק המרטש טבח במוכות הגורל .15
ה.
המכתב מהגיהינום -…15
ה.1.
תאוריית הקונספירציה 16
ו.
ניתוח ביקורות על הסרט 17
מסקנות וסיכום 19
ביבליוגרפיה -20 נספחים –.21
נספח א': מפת העיר לונדון 21
נספח ב': מפה של האיסט-אנד בלונדון –..22
נספח ג': מפה של אזור וייטצ'אפל (1888) –23
נספח ד': תמונה של תיאטרון פביליון בוייטצ'אפל (1900) .24
נספח ה': צילום של המכתב מהגיהינום —
5 נספח ו': תמונה של ג'ק המרטש -.26
הסרט "ממעמקי הגיהינום", מספר על ג'ק המרטש. הסרט מתבסס על תיאורית קונספירציה קיצונית לפיה הרציחות התבצעו בשליחות בית המלוכה. מאז סוף המאה שעברה ועד ימינו, הועלו גרסאות רבות, חלקן דמיוניות, חלקן התבססו על השערות שהעלו עיתוני לונדון במאה-19, או פרופילים פסיכולוגים שהתיימרו להבין את מניעיו. אחת הגרסאות הדמיוניות, שילחה את ג'ק המרטש במכונת זמן לארה"ב של המאה-20, בסרט של ניקולס מאייר. בגרסה אחרת באחד הפרקים המרתקים בסדרה "מסע בין כוכבים", מדובר ברוח רפאים מרושעת שבוחרת גוף אנושי, חודרת לתוכו וגורמת לו לבצע את הרציחות. בגרסה שונה, בסרט "רצח על התמזה", נקרא שרלוק הולמס לפתור את התעלומה, והעלה שהרציחות לא נועדו אלא לחפות על רצח אחד בלבד, של אישה שילדה בת לנסיך ממשפחת המלוכה הבריטית.
בעבודה מוצגות התיאוריות היותר מקובלות, וכמובן  תיאורית הקונספירציה שעליה מתבסס הסרט.
ממעמקי הגיהינום הוא דוגמא משובחת להפריה סגנונית הקיימת בין הקולנוע לקומיקס. יש בסרט תשובות יצירתיות לשאלות, כמו מי הוא היה ולמה הוא רצח. האחים יוז שולפים כל טריק סגנוני אפשרי משק ההפתעות שלהם, כדי לשחזר את לונדון הוויקטוריאנית ואת אווירת הגיהינום ששררה בה.(הארץ,
2 002) כפי  שגילינו במהלך העבודה, ג'ק המרטש מייצג את האב-טיפוס של הרוצח הפסיכופט, ומאז קמו לו ממשיכים רבים שעלו עליו במספר רציחותיהם.
עבודה זו תתמקד בניסיון לבחון את אופי הרוצח, מניעיו, כיצד הוא משתלב עם האקלים התרבותי והחברתי בעיר לונדון בתקופה הויקטוריאנית. בעבודה נעמוד על אופי העיר לונדון מהקמתה בכלל, ובשנים שבהן הרציחות מתרחשות בפרט. כמו כן נראה איך העיר מוצגת בסרט. היסטורית העיר, התרבות השולטת בה, ואיך היא התפתחה למצבה בתקופה המדוברת. נרחיב על תיאור האזורים בעיר אשר בהם התרחשו הרציחות, אזורים אלו הם האזורים העניים והנחשלים ביותר שהיו קיימים בעיר. דרך הרציחות נלמד גם על היחס של הויקטוריאניים לנשים בכלל ולמין בפרט, ועל המבנה החברתי  הלקוי שהיה קיים בעיר.