מוזיקה מזרחית והרדיו בישראל

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא –2
אוריינטליזם –3-4
פלורליזם חברתי ותרבותי –5
מהי מוזיקה מזרחית? 6
טענות לקיפוח -.7-10 השינויים שחלו במוזיקה המזרחית על מנת לקבל את אישור הממסד …11-12
כניסת הרדיו האזורי –13-14
תור הזהב של המוזיקה המזרחית -..15-18
המקופחים החדשים –.19-21
האם היקף השמעות שירים מהז'אנר הים תיכוני גדל עם כניסתן של התחנות האזוריות? -…
 22-27
סיכום -.28
ביבליוגרפיה -..29-30 המוזיקה המזרחית היא המיינסטרים החדש. במשך שנים היא הודרה מאמצעי התקשורת, הושמעה כמעט בהיחבא ונאלצה למצוא דרכי הפצה אלטרנטיביות.
משנות ה-90 ניתן להבחין במהפכה של ממש. המוזיקה המזרחית החלה להיות מושמעת תחילה בתכניות המוגדרות לז'אנר, ומאוחר יותר, עם הקמת הרדיו האזורי, להשתלט על אחוזים גבוהים של הפלייליסט. מי שהיו פעם קבוצת שוליים, הפכו להיות המרכז, עד שהמיינסטרים הישן טוען עכשיו לקיפוח. בעבודה אבדוק "האם היקף השמעות שירים מז'אנר הים תיכוני גדל עם כניסתן של תחנות הרדיו האזורי?" על בסיס השיח האוריינטליסטי אציג כיצד התאפיין היחס של הממסד האשכנזי לתרבות המזרחית בכלל ולמוזיקה המזרחית בפרט. באיזה אופן שרתה הגדרת ה'אחר' המזרחי את האתוס הציוני והתרבות ההגמונית, ובאיזה אופן היא התעלמה ומחקה את מגוון ההבדלים שקיימים בין תרבויות מזרחיות שונות. דרך סקירת ההיסטוריה של המוזיקה המזרחית בישראל , אציג את הטענות לקיפוח הז'אנר בידי הממסד בכלל ובידי תחנות הרדיו בפרט. כיצד המעבר ממדיניות כור ההיתוך למדיניות פלורליסטית סייעה למוזיקה המזרחית לפרוץ אל מחוץ לתכניות המוגדרות לה ברדיו ולחדור ללב המיינסטרים. אסביר כיצד החדירה ללב המיינסטרים שינתה את מאפייני המוזיקה המזרחית והובילה להתמערבות של הז'אנר שצמצמה את המזרחיות של השיר לגוון הקולי המסתלסל של הזמר. אציג כיצד תחנות הרדיו האזורי אפשרו לקולות נוספים,שעד כה הודרו מאמצעי התקשורת, להישמע ולזכות לפופולאריות רבה.  באמצעות ניתוח מצעדי השנה של רשת ג' וגלי צה"ל, אציג נתונים מספריים המצביעים על גידול במספר השירים המזרחיים המופיעים במצעד, במקביל לפתיחת התחנות האזוריות.