משטר במדינת ישראל

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1833
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
רקע היסטורי – מאפייני החברה וגלי העלייה מקום המדינה רקע תיאורטי – משטר פרלמנטארי / משטר נשיאותי רקע – דגם המשטר הקיים כיום במדינת ישראל החסרונות בדגם המשטר הנוכחי הצעת שינוים לדגם המשטר הנוכחי סיכום ביבליוגרפיה סיכום ומסקנות מסקנות במדינת ישראל מתקיימים תנאים חברתיים ופוליטיים שלא מתקיימים באף אחת        מהדמוקרטיות המערביות בעולם.
שיטת הבחירות הינה חלק בלתי נפרד מרפורמה בשיטת משטר זה או אחרת.
הן במשטר פרלמנטארי והן במשטר נשיאותי, יש בידי המנהיג   ריכוז סמכויות עצום.  שיטת בחירות אזורית יש בה מן הפיצוי לייצוג הולם הנעלם עם המעבר למשטר נשיאותי.
שינויים תכופים בשיטות בחירה ומשטר מסוכנים מאוד ועלולים לגרום לחוסר אמון של               הציבור במערכת הפוליטית ועל כן יש לשקול היטב כל שינוי.
סיכום "במוקדם או במאוחר כמעט כל המדינות נקלעות למשברים חריפים – פוליטיים, אידיאולוגיים, כלכליים, צבאיים בין – לאומיים לא תמיד קל להבטיח דמוקרטיה יציבה, לעתים יש צורך לנווט במזג אוויר סוער ומסוכן." במאמרו , על הדמוקרטיה מנתח דאל את הסיכון של  מנהיגים בעלי כוח וסמכות רבה אשר בשעת משבר יפעלו בשיטות לא דמוקרטיות.
בשיטת המשטר הנשיאותית המוצעת ניתנים כוח וסמכות עצומה לנשיא המדינה, עובדה זו מעלה חשש מפני שלטון עריצות וכינון של מוסדות בעלי דמוקרטיה "צולעת".
על פניו נראה כי השיטה המוצעת אינה עומדת בקנה אחד עם עקרונות הדמוקרטיה, ולמעשה למשך
4 שנים מבטלת את תוקפה של ריבונות האזרחים.
אך מנגד באם נדע לפתח מערכות של איזונים ובלמים בדומה לארה"ב, ייתכן ומשטר זה הוא המתאים ביותר למורכבותה של מדינת ישראל, משטר זה יש בו מן היתרונות המשמעותיים ביותר להם זקוק היום המשטר במדינה ובראשם יציבות שלטונית ויכולת למשול.