שחקנים ועוצמה בפוליטיקה העולמית : ארצות הברית ומלחמתה בטרור האסלאמי העולמי , אל קאעידה ותנועת הטליבאן

תקציר העבודה

שחקנים ועוצמה בפוליטיקה העולמית :
ארצות הברית ומלחמתה בטרור האסלאמי העולמי , אל קאעידה ותנועת הטליבאן תוכן עניינים
מבוא –.עמוד
3 .
רקע
תיאורטי –.עמוד
4 -5.
ניתוח ויישום –עמוד
6 – 10.
סיכום ומסקנות -עמוד
1 1-12.
רשימה ביבליוגרפית …עמוד
1 3.
מבוא
בתאריך ה11/9/2001 העולם השתנה. ארבעה מטוסי נוסעים נחטפו במהלך טיסות פנים בארצות הברית.
החוטפים החליפו את טייסי המטוסים באנשיהם, ומטרתם הייתה לנווט את המטוסים אל יעדים שתוכננו מראש (נרקיס, 2003).
תוצאות המתקפה היו איומות ומקיפות; כ3000 אזרחים הרוגים, נזק כלכלי עצום ואפקט תקשורתי ופסיכולוגי על דעת הקהל ברחבי העולם.
כל אלה הביאו לנקודת מפנה בהתמודדות מול הטרור. ארצות הברית, מעצמת – העל היחידה, הכריזה על מלחמת חורמה בטרור והציבה אותה בראש סדר העדיפויות של המערכת הבינלאומית (נרקיס, 2003). המלחמה פרצה ב 7/10/2001 והיא נמשכת עד ליום זה. בעבודתי אנסה לחקור את המאבק בין ארה"ב ואל-קאעידה/טליבאן, מבחינת השימוש בעוצמה של כל אחד מהצדדים, תוך כדי התייחסות למגבלות שהופעלו עליהם והקונטקסט שבו ניתן לבחון את השימושים השונים. אנסה לברר עד כמה אפקטיביים היו השימושים בעוצמה, על ידי בחינה של מבחן התוצאה בקונטקסטים שונים. שאלת המחקר שתנחה אותי תהיה:
האם השוני המהותי בין השחקנים השונים במשבר, התבטא גם בשימוש השונה שהם עשו בעוצמה? ומהי מידת האפקטיביות של השימושים השונים?
השערת המחקר שלי היא שישנו קשר ישיר בין מיקום השחקן במפה העולמית, ובין העוצמה שהוא בחר להפעיל. אני משער ששחקן כמו צבא ארה"ב לא השתמש באופן ישיר באותם השיטות שעומדות בפני ארגון טרור, וההפך. בנוסף אני משאר שמגבלות על העוצמה חלו על כל השחקנים במחקר, אם כי במידות שונות.
שיטת המחקר  – מחקר איכותני.
חשיבות המחקר:
על ידי מחקר מעמיק ומקיף, אני מקווה לפשט באופן הברור ביותר את הביטויים השונים לעוצמה שבאו לידי מימוש במאבק בין ארה"ב לבין אל-קאעידה והטליבאן.
אולי על ידי הבנה עמוקה יותר של ארגוני הטרור ושיטותיהם, נוכל בעתיד להתמודד עימם בצורה יעילה יותר. על ידי הבנה של האויב, קל יותר להביס אותו. כולי תקווה שעבודה זו תסייע אפילו במעט בכך.