הצפנת האידיאולוגיה והערכים האמריקאיים בפרסומות ישראליות המופקות בארץ
מקצוע | סוציולוגיה |
מילות מפתח | ארצות הברית, ישראל, ערכים, פירסום, פרסום, תקשורת ותרבות, תקשורת כתרבות |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 2472 |
תקציר העבודה
הצפנת האידיאולוגיה והערכים האמריקאיים בפרסומות ישראליות המופקות בארץ קלנר (1995) בוחן את תוצרי התרבות והתקשורת ודוגל בגישה ביקורתית המאמינה במסרים רבים ובפרשנויות שונות לתכנים. קלנר עושה את האבחנה בין ניתוח כמותי לאיכותני . הניתוח האיכותני לטענתו עוזר לנו להבין לעומק טקסט מסוים על פרשנויותיו השונות . מטרה נוספת לניתוח הטקסטים התקשורתיים הוא אפיון האידיאולוגיה החברתית הקיימת בהם. לדעת קלנר הניתוח האידיאולוגי יכול להיות סובייקטיבי, כלומר כל מנתח יכול לפרש את אותו הטקסט בצורה שונה. בהתאם לכך גם הצופה יכול לפרש את הטקסט מעמדת סובייקט ולאו דווקא על פי כוונת היוצר. בארת פיתח את רעיונותיו של קלנר והוסיף מושגים לדרך הניתוח האיכותנית ולניתוח האידיאולוגי ואף הדגימם על ידי ניתוח מבני של פרסומת. בארת (1977) בחר לבדוק כיצד מוצגת תמונת עולם אידיאולוגית בדימוים החזותיים של הפרסומות. מושגים בהם משתמש בארת לניתוח טקסטים הם : דנוטציה – שהיא המשמעות המילונית של הסימן וקונוטציה – אסוציאציה חברתית תרבותית המעניקה את המשמעות למושג. מושגים נוספים בהם משתמש בארת הם סוג הניתוח לתוכן. שני הסוגים שייכים לניתוח מבני האחד הוא ניתוח סינטגמאטי המנתח את התפתחות העלילה לאורך זמן ואילו השני שנקרא פאראדיגמטי המנתח את מבני העומק והאידיאולוגיות הקיימות בתוכן, בהתבסס על ניגודים בינאריים קיימים. בשיטה האחרונה נוקט בארת בניתוחו את הפרסומת …