עבודת סיכום בסימנריון שווקים אלקטרוניים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3678
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תוכן העניינים. 2
תקציר מנהלים. 3
רקע כללי 4
ענף קופות החולים בישראל. 4
נתח שוק – אפריל 2010. 5
שרותי בריאות כללית.. 5
מבנה ארגוני 6
חברות בנות.. 6
מודל חמשת הכוחות של פורטר. 7
ניתוח עפ"י מודל שרשרת הערך של פורטר. 9
פעילויות עיקריות.. 9
פעילויות משניות/תומכות.. 9
אפליקציה תחרותית קיימת – שירות "רופאי ילדים און־ליין" 10 מטרות השירות.. 10 השפעת שירות "רופאי ילדים און־ליין" על שרשרת הערך. 10 פעילויות עיקריות: 10 פעילויות משניות/תומכות: 11
השפעת שירות "רופאי ילדים און־ליין" על כוחות השוק. 11
סיכום. 11
המלצה ראשונה לאפליקציה חדשה. 13
תיאור היישום. 13
מטרות היישום. 13
השפעה על שרשרת הערך הארגונית.. 14
פעילויות עיקריות: 14
פעילויות משניות/תומכות: 14
השפעה על כוחות השוק. 14
סיכום. 14
המלצה שניה לאפליקציה חדשה. 15
תיאור היישום. 15
מטרות היישום. 15
השפעה על שרשרת הערך הארגונית.. 15
פעילויות עיקריות: 15
פעילויות משניות/תומכות: 16
השפעה על כוחות השוק. 16
סיכום. 16
מקורות.. 17
תקציר מנהלים הענף בו מתמקד סמינריון זה הינו ענף קופות החולים בישראל, זהו ענף תחרותי הפועלים בו ארבע מתחרים בלבד.  שירותי בריאות כללית היא אחת מארבע קופות החולים הפועלות בישראל. שירותי בריאות כללית (להלן "הכללית") מספקת למעל 50% מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל שירותי בריאות מגוונים, תחת הסיסמא: הכי טובה למשפחה. לארגון רשת מרפאות ובתי מרקחת בפריסה ארצית רחבה, עשרות מרכזים לבריאות הילד ומרכזים לבריאות האישה וכן 14 בתי חולים.
חוק ביטוח בריאות ממלכתי במסגרת השינוי המבני בתחום הבריאות בישראל, נקבע חוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד – 1994. החוק הוחל בינואר 1995. בין המטרות העיקריות של החוק: ביטוח בריאות לכל תושבי ישראל, הגדרת סל שירותים ותרופות אחיד ומחייב, ייצוב כלכלי של מערכת הבריאות ויצירת תחרות הוגנת.  שירותי בריאות כללית הינה אחת מנותני שירותי הבריאות שבסל הבריאות. האתגרים בענף קופות החולים אחד האתגרים העיקריים בענף קופות החולים הוא העובדה שהיקף סל הבריאות אינו מספיק לכיסוי ההוצאות הרפואיות וזאת כתוצאה משחיקה מתמשכת בו. השחיקה נובעת מכך שהצרכים הולכים וגדלים: תוחלת החיים מתארכת, גידול אוכלוסיה  וכניסה של טכנולוגיות חדשות ויקרות. כל זאת מוביל לכך שהמקורות לנפש הולכים וקטנים. הכללית ושאר קופות החולים מתמודדת עם קשיים אלה באמצעות התייעלות ומציאת מקורות הכנסה נוספים.  במסגרת הניסיון להתייעל מנסה קופת חולים הכללית למצוא דרכים לקיצוץ בהוצאות מבלי לפגוע באיכות הטיפול הרפואי. הכללית מספקת ללקוחותיה מגוון שירותים מקוונים חדשניים, כגון: זימון תורים לרופא משפחה, ילדים ורפואה יועצת; קבלת תוצאות בדיקות מעבדה, מעקב וצפייה בגרפים; ועוד.
במסגרת הניסיון למצוא מקורות מימון נוספים מציעה קופת חולים כללית באמצעות חברות הבנות שירותים נוספים בתשלום שאינם כלולים בסל הבריאות. שירותים הללו כוללים ביטוחים משלימים, טיפולי שיניים ועוד.  הכללית היא מלכ"ר כל הרווחים של הכללית משירותים נוספים אילו של חברות הבנות מיועדים לשיפור השירותים הניתנים למבוטחיה ולמניעת גירעונות בקופתה.
בסמינריון זה נציג יישום מבוסס אינטרנט חדש אשר מפעילה שירותי בריאות כללית –  התייעצות עם רופא ילדים און ליין. ננתח יישום זה לפי מודל חמשת הכוחות של פורטר וכן לפי מודל שרשרת הערך.  נראה כיצד היישום הנ"ל מסייע לכללית להתמודד עם הקשיים והאתגרים בענף. כמו-כן נציע שני יישומי אינטרנט נוספים, היכולים לסייע בידי שרותי בריאות כללית להתמודד עם אותם אתגרים.