ניתוח של פרשיית עבריינות צווארון לבן של צחי הנגבי- "דרך צלחה" הקשורה להקמת כביש 6

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7118
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

פרשת "דרך צלחה" של צחי הנגבי על רקע                         פשעי צווארון לבן.
                                                          תוכן עניינים
מבוא …עמ'
3 .
פרק א'- עבריינות צווארון לבן –…עמ'
4 -7.
הבעייתיות בהגדרת פשעי צווארון לבן -…
ייחודיות עבריינות הצווארון הלבן –…
מאפייני עבריינות צווארון לבן ומאפייני העבריינים –
פרק ב'- הקושי בתפיסת עבריינות הצווארון הלבן כפשיעה -.עמ' 7-8.
הנזק אשר מסבות העבירות לחברה –..
פרק ג'- גורמי שחיתות ועבריינות צווארון לבן בישראל –עמ' 8-10. פרק ד'- פרשיות צחי הנגבי –…
עמ' 11-14.
תחילת ההתנגשות עם החוק -..
הפגיעה באיכות השלטון –…
פרק ה'- פרשיית "דרך צלחה" –עמ'
1 5-19.
תגובת התקשורת לפרשה ציבורית
תגובת השר הנגבי -…
תוצאות המשפט —
פסק הדין –
תגובות אישים בפוליטיקה –.
סיכום .עמ'
2 0.                                                                                                            מבוא
עבודה זו תעסוק בנושא "פשעי צווארון לבן" ותמחיש את מאפייניו באמצעות בחינת פרשיית "דרך צלחה" של צחי הנגבי כפשע צווארון לבן. מטרת העבודה הינה להעמיד במבחן המציאות את הספרות המחקרית והמאמרים השונים שעסקו בפשעי צווארון לבן.                                          בפרק הראשון תוצג עבריינות הצווארון הלבן על פי הספרות האקדמית- החל בחוקר סאתרלנד שהיה החוקר הראשון שעסק בפשעי צווארון לבן וכלה בחוקרים אחרים שהמשיכו את ניסיונו להגדיר את התופעה ולאפיין אותה. בפרק זה תיבחן הייחודיות של עבריינות הצווארון הלבן ומאפייני העבריינים ויוצג מחקרם של קליניארד וקוויני כמחקר המשמש כאבן דרך בניסיוננו לסווג את העבריינים והעבריינות על בסיס מאפייניהם ותחומי העבירות שהם מבצעים.
הפרק השני יציג את הקושי בתפיסת עבריינות הצווארון הלבן כפשיעה על רקע האופן בו החברה תופסת את העבריינים כאנשים התורמים לחברה ולא בהכרח מזיקים לה. בהמשך ייבחן הנזק הגדול שגורמת עבריינות צווארון לבן בהשוואה לסוגים אחרים של פשיעה, כנזק שאינו עולה בקו ישר עם התגובה החברתית הסלחנית לה זוכה עבריינות הצווארון הלבן. פרק שלישי יציג את הספרות האקדמית אשר בכוחה להסביר את גורמי השחיתות ועבריינות הצווארון הלבן בישראל כרקע לפרקים הבאים שייסקרו וייבחנו את פרשת "דרך צלחה" שקרתה בארץ בשנים האחרונות.
הפרק הרביעי יציג את פרשיות צחי הנגבי שקדמו לפרשיית "דרך צלחה" כפרשיות שמייצגות פשעי צווארון לבן על מאפייניהם ואת תחילת ההתנגשויות של השר צחי הנגבי עם החוק. בהמשך יוצג האופן בו הפרשיות השונות פגעו באיכות השלטון. הפרק החמישי יציג את פרשיית "דרך צלחה" באמצעות הכלים האקדמיים שהוצגו בפרקים קודמים. הפרשייה תיבחן בין היתר לאור תגובת התקשורת בפרשה ציבורית, תגובת הנגבי ואישים שונים בפוליטיקה לפרשה. הפרק יסקור את תוצאות המשפט ופסק הדין.                                                                                               לסיכום, ייבחנו המסקנות מסיקור פרשיית "דרך צלחה" כמעשה פשיעה מסוג "צווארון לבן" על רקע מאפייניו בספרות האקדמית כפשע המעורר סלחנות יחסית מצד החברה ומערכת המשפט בארץ ובכלל ואינו זוכה לענישה ראויה של העבריין.