גיל המעבר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10699
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
הקדמה –3-4
פרק א. פסיכולוגיה התפתחותית -…5-7
1 .      אינטימיות .8
2 .      בדידות -.8
3 .      סוכני חיברות –…8
4 .      סוציולוגיה מונחים: -9-11
5.      פסיכולוגיה חברתית …12-15
פרק ב.
–17-19
שלב גיל ההתבגרות –   (גיל
1 2-18) ..
שלב הבגרות המוקדמת –   (גיל
1 8-35) –…
שלב הבגרות – קיפאון (גיל 35-50) ..
שלב הבגרות המאוחרת   (החל מגיל 50) –..
פרק ג. עצור- לפני מיסוד הנישואים –…20-24
מיסוד הנישואים –…
5 -28
הזוג הטוב דיו .29-36
סיכום -37-38
ביבליוגרפיה –.39-40 נספחים …41-44
הקדמה הנושא בו עוסקת העבודה הוא מעברים חשובים במעגל חיי הנישואין והמשפחה . דרכו משתקפים מבחינה מקצועית השינויים שעוברת היחידה המשפחתית במהלך חיי הנישואין. כמו כן קיימת התייחסות לקשיים ובעיות שכיחות ביותר שנוצרים במעברים השונים במעגל חיי הנישואין והמשפחה ומוצעים דרכים למניעתם. העבודה תתייחס למעברים העיקריים בחיי הזוג הנשוי ומשפחתו מהיבטים מקצועיים שונים. היא תנסה להוכיח כי התפתחות התא המשפחתי דומה מאוד להתפתחות האדם מעת לידתו ועד עצם יומו האחרון.
נושא התפתחות האדם לפי השלבים מוגדרים והקבלתם להתפתחות התא המשפחתי , מבוסס על גישתו של הפסיכואנליטיקן המפורסם אריקסון אריק (Erickson,1963). אנשי המקצוע בתחום הנישואין והמשפחה מסכימים על כך שמעגל החיים הזוגיים בנוי משלבים ומעברים משלב לשלב, יתוארו בעבודה גישות המבחינות בין השלבים והמעברים בחיי הנישואין, אשר הוצגו על ידי ד"ר קלייר רבין (Rabin,1991)   מציינת   שלבי הנישואין כגון: 1) שלב ירח דבש 2) שלב מאבק כוחות 3) שלב העצמיות 4) שלב משבר המחייבות 5) שלב מיזוג הניגודים העבודה לא תעמיק בהסבר השלבים , אלא תעמוד יותר על מאפייני המעברים משלב לשלב ותתייחס למצבים איתם מתמודדים הזוגות  בהתפתחות תא הנישואין והמשפחה במעגל החיים: 1) מציאת בן/בת הזוג, התקשרות בברית הנישואין והקמת בית חדש. 2) שלב יצירת קשר הנישואין כבסיס להמשך ההתפתחות 3) שלב הפוסט הורות: בני הזוג  עם  דילמות בחיים) בדומה להסבר הקודם לגבי הגישה של ד"ר רבין, העבודה תייחס חשיבות רבה יותר למעברים בין שלב לשלב, לנקודות הקריטיות המקלות או לחילופין, המקשות על בני הזוג לעבור לשלב הבא. הפרק האחרון של העבודה ויתייחס לקשיים ובעיות המאפיינים את המעברים העיקריים בשלבי חיי הנישואין והמשפחה. כך במעבר בין שלב העצמיות לשלב משבר המחייבות (רבין,1991) נוצרת לעתים בעיה מאוד גדולה של התנתקות בני הזוג אחת מהשני הן מבחינה רגשית, הן מבחינה חברתית-כלכלית, הן מבחינה פיזית. בעל או אישה עצמאים, שפיתחו קריירה יציבה ומוצלחת ולא השכילו לשמור בו בזמן על התא המשפחתי, לעתים שואלים את עצמם במעבר אל שלב משבר המחייבות : האם אני באמת זקוק לקשר הישן וכמעט מת הזה, או הגיע הזמן להתחדש בקשר חדש, מושך ומעניין? מוצעות מספר דרכים למניעת הקשיים והבעיות המתוארות מתוך התבססות על דעותיהם וגישותיהם של מומחים בתחום הנישואין והמשפחה,לסיכום התקציר: העבודה , עם כל ההסברים המדעים הכרוכים בכך, נועדה לקבוע דבר חשוב מאוד לגבי הזוגות העומדים להיכנס לברית הנישואין:
מי שלוקח על עצמו אחראיות כה גדולה ומחליט לבנות את התא המשפחתי, חייב ללמוד כיצד משתמשים ב "כלי עבודה", אחרת הבית שיבנה בהעדר הכרת הכלים הנדרשים לבנייה, לא יחזיק מעמד זמן רב, הוא יכול "לעוף עם הרוח". לכן , ההצעה לזוגות הצעירים:
למדו את המפה טוב- טוב עוד לפני היציאה אל המסע!