סמולצית, המזה"ת בשנת2020

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9685
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
חלק ראשון – הצגת נושא המחקר. 2
חלק שני- סקירה ספרותית. 3
חלק שלישי – הסימולציה – המזה"ת בשנת 2020. 6
חלק רביעי – ניתוח תוצאות הסימולציה 17
חלק חמישי – נספח תוצאות הסימולציה. 18
חלק ראשון – הצגת נושא המחקר הנושא של ניהול מו"מ  הוא נושא רב תחומי מבחינת התחומים בהם הוא מתרחש: עבודה, כלכלה, פוליטיקה ועוד. הגישה הבסיסית למו"מ היא שרוב הפעולות בין בני האדם הן פעולות של משא ומתן. מחקרים ומאמרים שונים טיפלו בנושא מו"מ בין מדינות והתמקדו בעובדה כי להבדלים תרבותיים יש השפעה משמעותית על מו"מ מדיני.
עמדת המוצא בעבודתנו היא ההנחה כי לתרבות תשומה חשובה המשפיעה על פעילות וקשרים בין מדינות. במחקר הצגנו תיאוריות שונות בנושא מו"מ, המציגות דרכים שבהן ניתן לסיים מצבים של מלחמה ואי – הבנות בין מדינות ע"י מו"מ ולכונן יחסי שכנות נורמליים  כמקובל במשפט הבינלאומי. במו"מ בין מדינות הנמצאות בסכסוך, קשה לדמיין מצב שבו יסתיים הסכסוך ללא עזרת מתווך, אשר השפעתו ומעורבותו במו"מ יביא לסיום הסכסוך (דוגמה לכך הראינו בסימולציה).  נושא העבודה הינו פערי התרבות במו"מ.
  בחלק השני של העבודה הוצגו עמדות שונות המופיעות בספרות המקצועית, המראות כי בין העמים בעולם קיימים פערי תרבות עצומים המשפיעים על תהליך המו"מ ביניהן. בחלק השלישי של העבודה, מוצגת סימולציה המדמה תרחיש דמיוני בו מתקיים מו"מ בין מדינות בעולם, למרות השוני התרבותי חברתי הקיים בין העמים השונים. שאלת המחקר היא: האם ניתן לגשר בין עמים בעלי תרבויות שונות בדרך של מו"מ?
הוראות: כל משתתף, מתבקש לקרוא את חלק
2 , ו-3, לענות על שאלת המחקר. נא לצרף קובץ וורד המכיל את התשובה. נא לציין שם, עיסוק וגיל.
חלק שני- סקירה ספרותית מו"מ ( הגדרה) – מו"מ הוא דיאלוג שנועד לפתור את המחלוקות , כדי לייצר הסכם על דרכי פעולה. תהליך תקשורתי , קומוניקטיבי , העברת מסרים , משותף בין הצדדים לתהליך של קבלת החלטות בדבר הקצאה או חלוקה של משאבים נדירים ( ששני הצדדים רוצים בהם). ברוב ההגדרות התהליך מוגדר כתהליך קבלת החלטות ולא תהליך תקשורתי, אולם התהליך התקשורתי הוא חשוב ביותר. מו"מ מדיני מורכב מתהליך של תקשורת בין מדינות המבקשות להגיע לתוצאה הדדית על בעיה כלשהיא של דאגה משותפת. תהליך זה של תקשורת יכול להיות מושפע משונות תרבותית, נורמות, משמעויות, הנחות, אידיאלים ותפיסות. בעיות של תקשורת בין תרבותית , קיבלו תשומת לב מוגברת בשנים האחרונות. ראשיתה של ההתעניינות באופן ניהול מו"מ בין תרבויות החלה במערב בכלל ובארה"ב בפרט. התעניינות זו הניבה ספרות ענפה של  מחקרים וביקורת על מחקרים אלה. אופן ניהול מו"מ בתרבות המערבית / אמריקאית בהכרח אינה זהה לזו של מזרח אסיה, מזרח אירופה, ארצות ערב וכיו "ב. הטענה כי תאוריית מו"מ המערבית – אינה תואמת את דרכי המו"מ במדינות בעלות תרבויות אחרות , עלתה בעיקר מדרגי מדינאים ודיפלומטים אשר התנסו במו"מ בין תרבותי ונתקלו בקשיים,  שהוגדרו על ידם כחוסר הבנה תרבותי. עמדת המוצא בעבודתנו היא ההנחה כי הבדלי תרבות הינם אחד הגורמים העיקריים לבעיות במו"מ. לחברות שונות ישנה שונות, אשר מושתתת ונובעת מערכים, נורמות ואמונות שונות ולפיכך יש להניח כי, היעדר ידע תרבותי מהווה מרכיב מרכזי בכישלון מו"מ בין מדינות. הבדלי תרבות, יוצרים סגנון שונה של מו"מ ולעיתים, חוסר הבנה, הגורמים מצידם להסלמה של הקונפליקט. ניהול מו"מ חייב להביא בחשבון את תרבותם של מנהלי המו"מ מכל הצדדים, שכן הצדדים חייבים להבין את הערכים , האמונות  ונורמות ההתנהגות של הצדדים האחרים.