מחברת בחינה - דיני קניין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 50393

תקציר העבודה

שיעור 1 05.011.08
מהי זכות קניין?
– זוהי שאלה בעלת שני פנים:
   
1 .             האם כאשר אומרים על זכות שהיא קניינית, זה אומר שבהכרח היא כוללת מספר מאפיינים? – האם ייתכן שנסתכל על המצב המשפטי בעולם ונראה מצב עובדתי מסוים שבו לזכות מסויימת יש מאפיינים מסויימים ואז נוכל לומר שלכן היא זכות קניינית.
   
2 .             אילו נכסים קשורים לזכות הקניין    
3 .             אילו תיאוריות מצדיקות את קיומו של מוסד הקניין השאלה ה – 1
האם יש חשיבות בסיווג זכות כקניינית? – אנו אומרים שלזכות קניין יש מספר מאפיינים דומיננטיים וזה ישפיע על מערך הזכויות והחובות.
זכות העקיבה – נניח ששני חברים נפגשים לדיון וחברים אלו במהלך הדיון מתחילים להתווכח ועולה כי אחד חייב לשני 10 ₪, ולכן זה שחייבים לו מבקש משהו בתמורה לחוב. האדם מחזיק את מה שקנה בידו ובדרכו להביא את שקנה לזה שחייב לו, חברה לוקחת לו את שקנה מידו. האדם שחייבים לו דורש את שחייבים לו.
יש להבין מה התרחש מבחינה משפטית – ניתן לראות את הסיטואציה בכמה פרספקטיבות:
·         לומר שבעצם מה שקנו היה שייך לזה שקנה אותו – רק ברגע שיגיע מה שקנו לזה שחייבים לו היה נפרע החוב וכל עוד זה לא קרה – כעת מתחלפים היוצרות והנושה הופך לחייב 10 ₪.
·         האדם החייב מונה להיות שלוח של זה שחייבים לו תוך שימוש ב-10 ₪ בידו – מרגע הרכישה מה שקנו שייך לאדם שחייבים לו. וכעת החייב מילא את חובו עלתה כאן שאלת סיווג שבאמצעותה פתרנו שאלה משפטית שהתעוררה. ההיבט של הזכות הקניינית שדובר עליה היא זכות עקיבה – אם יש לאדם זכות קניינית בנכס מסוים, הבעלות עוקבת.
זכות העדיפות – שני אנשים נפגשים ומדברים על העברת נכס אחד מהשני, כאשר האדם הראשון מגיע לקחת את הנכס, הוא רואה בכניסה למקום המפגש המולה של אנשים שמחכים לתבוע את כספם מהאיש השני שנתן שיקים ללא כיסוי. אבל אותו נכס שהאדם הראשון היה אמור לקבל הוא חלק מהנכסים של מי שלא יכול לכסות את כספו ולכן הנכס יאפשר לכסות את  –