סמינריון דיני עבודה - השפעת מס הכנסה שלילי על חלוקת ההכנסות במשק

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8328
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 .    מבוא
2 .    כינון מדינה סוציאלית שוויונית
2 .1.  מדיניות רווחה
2 .2.  חלוקה-מחדש של המשאבים בחברה
3 .    סקירת הספרות
3 .1.  שיעור כוח העבודה מול רמת ההכנסה
3 .2.  חוק שכר שווה לעובדת ולעובד
3 .3.  חלוקת הכנסה ומדד ג'יני
3 .4.  תמורות בתקציב שירותים החברתיים
3 .5.  השפעת מס שלילי על ההשתתפות בכוח העבודה
3 .6.  התחלקות ההטבה בין העובדים למעסיקים
4 .    מהות חוק מס הכנסה שלילי
4 .1.  תוכן החוק
4 .2.  בעד
4 .3.  נגד 5.    סיכום והמלצות
6 .    ביבליוגרפיה הביטוי "מס שלילי" נקבע ע"י פרידמן בספרו "קפיטליזם וחירות". פרידמן הציע להנהיג מס הכנסה שלילי, שיחד איתו לא תוכל ההכנסה הנקייה של אדם עובד לרדת מתחת לרף מסוים. פרידמן מבהיר כי "יתרונותיו של הסדר זה ברורים הוא מותאם במיוחד לפתרונה של בעיית העוני. הוא מסייע לאנשים בצורה היעילה ביותר, דהיינו, באמצעות תשלום במזומנים". הרעיון בתצורתו המקורית, כפי שהציע פרידמן כמעט ואינו מופעל כיום בעולם, אך גרסאות שונות של "מס ההכנסה השלילי" נהוגות כיום במספר מדינות בעולם ובהן: ארה"ב, אנגליה, אירלנד וניו- זילנד.
בעולם נהוגים שני סוגי מערכות מס הכנסה שלילי:
מערכות המבטיחות רמה הכנסה מינימאלית למי שעובד מעבר סף של מספר שעות מסוים תוך הפחתה הדרגתית של סכום המענק כשהשכר עולה מעל הסף שנקבע.
מערכות המעניקות תוספת כאחו מההכנסה מהעבודה תוך הפחתה הדרגתית כאשר ההכנסה מעבודה עולה על סף מסוים.
ישראל מאופיינת ע"י שתי מגמות ארוכות טווח בעלות השלכות לא מבוטלות על עתידה הכלכלי-חברתי של המדינה. בזמן שקצב הגידול של התוצר לנפש הינו בין הנמוכים בעולם המערבי כבר קרוב לשלושים שנה ברציפות – מה שמגדיל את הפער הכלכלי בין ישראל לבין המדינות המערביות המובילות- הולכים וגדלים הפערים הכלכליים בתוך האוכלוסייה הישראלית ומגיעים לרמות גבוהות מאד. אי-השוויון בהכנסות ברוטו במדינת ישראל מגיע היום לשיאים מערביים. הגידול המתמשך באי-שוויון ובעוני, אם לא ייעצר, יחייב גידול מתמשך בתשלומי הרווחה – ולו רק כדי לשמור על הרמה הנוכחית של אי-השוויון. המעמד הבינוני במדינת ישראל נגרר לאיטו לעבר קו העוני. משפחות רבות בהן שני ראשי המשפחה מועסקים חיות מתחת לקו העוני, מכיוון שהשכר שהם מקבלים לא מאפשר להם להתפרנס בכבוד.
ציון העבודה 86