תכניות גמילה מסמים בקר בני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3995
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכניות גמילה מסמים בקרב בני נוער עבודה המוגשת במסגרת הקורס:
 "תיאוריות בקרימינולוגיה" מספר קורס:
40-9310001
   החוג לקרימינולוגיה                             תאריך הגשה: 13 אפריל 2010                                      תוכן עניינים
מבוא : .
3
פרק 1:  הגורמים החברתיים והפסיכולוגיים לשימוש בחומרים פסיכואקטיבים (סמים)              בקרב בני נוער.
               גורמים פסיכולוגיים .4
               גורמים חברתיים …5-6
פרק 2: "חיים ללא סמים" – תוכנית גמילה ומניעה –…7-8
פרק 3:  דרכי הטיפול והמניעה בקרב מתבגרים ..
9-10 פרק 4:  ניתוח מקרה אירוע "אני כריסטיאנה פי " על פי תיאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית                    ותיאוריית הפסיכואנליזה ..
11-12
סיכום:
.13
רשימת מקורות: ..14
נספחים   מבוא
גיל ההתבגרות מאופיין כתקופה של סקרנות, חיפוש זהות, אי נחת, סערה פנימית ולחץ מצד קבוצת השווים. המתבגר נתקל בקשיים ולחצים רבים ומתקשה להתמודד עם כל אלה.
מצד אחד, אין מציידים אותו בסל ברור של ערכים וצווי התנהגות ומצד שני, נותנים בידיו משאבים וכוחות שלא נתנו לו בדורות הקודמים. אין פלא שחלק מבני הנוער מתקשה לסגל לעצמו נתיב ופונה לפתרונות כמו סמים, אלכוהול, הסתכנות שווא וכדומה (עמלה, ע. 1995(.
השימוש בסם מספק לנער אשליה של התמודדות עם חוסר בטחון, עם בעיות בבי"ס, במשפחה וכד'. ( אפטר ואחרים,1997). כוון שהשימוש בסמים פוגע בין היתר ביכולת הלימודית והחברתית של המתבגר, קיימות תוכניות גמילה ושיקום אשר עוזרות לו להמשיך לתפקד במסגרת חיים רגילה ולחזור לספסל הלימודים. עניינה של החברה בתופעה מבטא תפיסה לפיה לשימוש בחומרים הפסיכו-אקטיביים (הסמים) יש השפעה על החברה כולה גם אם הדבר נעשה ברמה האישית ולכן החברה מרגישה צורך להתערב, להביע דעה ועמדה, לחנך ולפעול למניעת התופעה (רונאל,1996). בנוסף, נכונות החברה להקצות משאבים נובעת לרוב מההנחה שקיים קשר ישיר בין שימוש לרעה בסמים פסיכואקטיבים לבין פשיעה (טייכמן, מ. 1988). "תוכניות גמילה מסמים בקרב בני נוער" כוללות השפעות התנהגותיות ופיסיולוגיות שנגרמות על ידי הסמים וגורמים נוספים אחרים. כאשר אדם צורך סמים בפעם הראשונה גדלה הסבירות שישוב וישתמש בהם שוב בעתיד. הצריכה נעשית קבועה,  גוף האדם מפתח סבילות לסם ועל כן כמות הצריכה עולה. כמו כן, נוצרת תלות פיסיולוגית ופסיכולוגית בסם. כתוצאה מכך, קיימות תוכניות גמילה ושיקום מסמים הן במוסדות ציבוריים, בבית הכלא השונים והן בגופים חיצוניים המציעים תוכניות שונות ומגוונות לגמילה מסמים. בעבודתי זו, אציג אחת מתוכניות הגמילה והמניעה מסמים בקרב בני נוער הנקראת חל"ס- "חיים ללא סמים" שמבוצעת בשנים האחרונות על ידי היחידה לקידום נוער במשרד החינוך ונחשבת לטובה שבתוכניות הגמילה והמניעה. תחילה אציג את הרקע לתופעת השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, ההתמכרות לסמים, ואת היותה לתופעה חברתית. יפורטו הגורמים הפסיכולוגיים והחברתיים שבעקבותיהם פונה המתבגר לשימוש בסמים, שכן תהליך השימוש בסמים אינו מתרחש מעצמו אלא קיימות סיבות שונות ומרובות המניעות את המתבגר לפנות לפתרון שכזה- השימוש בסמים. מתוך כך יוצגו דרכי המניעה והטיפול האפשריים כפי שמיושם  בתוכנית חל"ס.  בנוסף, אביא את סיפורה של "אנה כריסטיאנה פ."- ילדה בת שלוש-עשרה שהתמכרה לסמים, ואנתח את המקרה הנ"ל עפ"י תיאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית של סאתרלנד ותיאוריית הפסיכואנליזה של פרוייד.
קריאה מהנה!