עבודה סמינריונית- לשון הרע בעידן האינטרנט

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3710
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

נושא הסמינריון:  לשון הרע באינטרנט ציון:
93
תוכן עניינים
מבוא
-.
3

1 .
אחריותם של צדדים שלישיים לתוכן שחובר ע"י אחרים –..

4      1.1 משפט השוואתי            1.1.1 אנגליה …
5
           1.1.2 ארצות הברית —
6
           1.1.3 אירופה ..
7
     1.2 סיכום ביניים .
7
     1.3 נוהל "הודעה והסרה" (Notice & Takedown) בישראל -..
8
     1.4 הצעת חוק מסחר אלקטרוני –…
8

2 .
הטלת אחריות והטלת ספק –

1 0      2.1 השפלה מקוונת –…
10      2.2 הגנה מיוחדת ללשון הרע באינטרנט ..
11
סיכום –

1 5
רשימת המקורות –

1 6-17
פרסומים שיש בהם לשון הרע הפכו לחלק בלתי נפרד מהאינטרנט. התופעה קיימת בכל העולם ויש לה ביטוי נכבד ומוכר לכל גם בישראל.
בכדי להבין את סוגיית לשון הרע באינטרנט, יש לתת את הדעת למאפיינים המיוחדים שיש לביטוי החופשי בו, וזאת בהתייחס בעיקר לערוצי תקשורת כגון קבוצות דיון פתוחות ("פורומים" ו"צ'טים") ותגוביות ("טוקבקים").
פרסומי לשון הרע בערוצים אלו מתאפיינים במיידיות. המידע עובר מהמקלדת של הכותב לעולם כולו מבלי שמתבצע תהליך של סינון ועריכה, ובאופן ספונטני למדי. כמו כן, האנונימיות של הכותב נתפסת כלגיטימית והיא חלק בולט בתרבות השיח באינטרנט.
הדיון המשפטי והציבורי בסוגיה דנן מתמקד בעיקר בנושא האחריות של צדדים שלישיים כגון ספקי השירותים ובעלי האתרים, בגין מידע שהועלה לרשת ע"י אחרים, ובכך אעסוק בחלק הראשון של עבודתי, תוך בחינת הדין הישראלי ושיטות משפט זרות.
בחלקה השני של העבודה אבחן את נושא האחריות של כותב המידע הישיר. נושא זה על פניו ברור מאליו באשר רבים אינם חולקים על כך שעל מפיץ מידע משמיץ באינטרנט לשאת באחריות ככל מפיץ מידע משמיץ אחר. במסגרת זו אבקש להטיל ספק בכך, ולבחון את האפשרות שלא להגדיר סוג מסוים של מידע משמיץ המועלה לרשת כ'לשון הרע'.  הנחת היסוד שבתאוריה זו היא שפרסומים עלומי שם, מגדפים ככל שיהיו, אין בכוחם (בנסיבות מסוימות) להשפיל ו/או לבזות את האדם בהתאם להגדרה שבחוק איסור לשון הרע.
בהמשך דבריי אתייחס להצעתו של ד"ר יובל קרניאל כפי שהיא מוסברת בכתביו, ואנמק את תמיכתי בה. עיקר ההצעה הוא להחיל דין שונה לאינטרנט ולקבוע הגנה מיוחדת ללשון הרע המתפרסמת בו.
קריאה נעימה!