ניתוח 95 התיזות של מרטין לותר

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1131
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת מטלה 1 :
ניתוח תעודה:
"95 התזות" מאת מרטין לותר ( אוק'-נוב' 1517) קורס: מבוא לתרבות המערב תאריך הגשה: 01.12.2010 סמסטר א תשעא בחרתי לנתח בעבודה זו את התעודה "95 התזות" מאת מרטין לותר, אבי הרפורמציה הגרמנית .
בתזות הנבחרות בתעודה זו ניתן לראות את מחאתו של לותר כנגד התנהלות הכנסייה והאפיפיור בזמן ימי הביניים.בעקבות פרסום תעודה זו התחוללה סערה עצומה בכנסיה ולבסוף גם גרמה לפיצולה ואף נתנה את האות להקמת הזרם הפרוטסטנטי בנצרות . במהלך הניתוח אנו נעלה מס' שאלות עיקריות הנוגעות לאותן התזות אשר פורסמו על ידי מרטין לותר ומה משמעותן בהתפתחות הזרמים הפרוטסטנטים בנצרות ואפילו כיצד השפיעו על אירופה בזמן ימי הביניים .
לפני ניתוח התעודה אתן סקירה קצרה על מצב אירופה באותה תקופה .
באותה תקופה אירופה הושתתה על מס' מושגי יסוד עיקריים שבעזרתה הפכה ליבשת חזקה ואיתנה מצד אחד ומצד שני הוחלשה מאוד בעקבות מגיפה .  . הבסיס הראשון עליו מושתת אירופה  הוא הפיאודליזם ,הפיאודליזם היא שיטת ארגון כלכלית, חברתית, מדינית וצבאית, המתבססת על קשרים אישיים . האציל שהוא בעל האדמה יוצר מן "חוזה וירטואלי" אזרחים בכך שנותן להם אדמות ועבודה בביתו  והם בתמורה מגנים עליו ועל משפחתו  דבר זה נקרא הומגיום (=שבועת הנאמנות שהיא בעצם חוזה אישי בין בעל הזכות לשימוש בקניין (פיאודל) לבין האדם הכפוף לו (ואסל (Vassal. מושג נוסף שעליו מושתת אירופה באותה תקופה היא הכנסייה , הכנסייה באותה תקופה הייתה מאוד חזקה מאוד עשירה ומשכילה , היא בעלת אדמות רבות ומשכירה אותם תמורת מיסים , בעקבות הכסף הרב המגיע בעקבות מיסים אלה אירופה עוברת שיפוץ של הרבה כנסיות עיקריות (גורם לאדם להרגיש הצטמקות אל מול האל האדיר ) שפת הכנסייה היא שפה לטינית אשר לא מוכרת לרוב האנשים באירופה דבר היוצר עליונות של אנשי הכנסייה על האדם הפשוט  . הכנסייה מקימה אוניברסיטאות ומלמדת בהם את "שבע האומנויות" (דקדוק, רטוריקה, דיאלקטיקה, אריתמטיקה, גיאומטריה, מוזיקה, אסטרונומיה). דבר נוסף עליו מושתת אירופה באותה תקופה היא האמונה  במאה ה-12
הכנסייה מפיצה את רעיון ה- purgatorium   מן תהליך …