סמינריון פשעי מחשב:פדופיליה, פורנוגרפיה,האקרים (קראקרים) דרכי מניעה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7352
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

ציון העבודה: 90 פשעי מחשב:פדופיליה, פורנוגרפיה,האקרים (קראקרים) דרכי מניעה והתמודדות.
                     תוכן עניינים
מבוא
2 – 1
פדופיליה ואינטרנט 5 – 3
פורנוגרפיה ואינטרנט 9 – 6
עבירות מחשב והאקרים (קראקרים)
1 2 – 10 פאניקה מוסרית ואינטרנט
1 5 – 13
החקיקה בישראל
1 7 – 16
דרכי מניעה והתמודדות
2 0 – 18
סיכום
2 2 – 21
מקורות
2 5 – 23
נספחים
2 6
מבוא
מחשבים הם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו, והשימוש בהם נעשה כמעט בכל תחום ובכל מקצוע. חברות גדולות כקטנות, בתי עסק, משרדים ממשלתיים, בנקים, גופים ציבוריים ותעשיות שונות מסתמכים במידה רבה על מחשבים למטרות שונות. רוב הגופים כלל לא יוכלו לתפקד בלעדי המחשבים. גם עבור האדם הפרטי, הפך השימוש במחשב לחלק בלתי נפרד משגרת החיים, עד כדי כך שמרבית תושבי המדינות המפותחות אינם יכולים לתאר את חייהם ללא המחשב והנלווים לו, כמו למשל רשת האינטרנט שיצרה מהפכה בתקשורת הגלובלית (ויקיפדיה, ערך מחשב).
השימוש באינטרנט החל בשנות ה-60, כרשת תקשורת במשרד ההגנה האמריקאי. אך רק בשנות ה-90 כשהרשת החלה להתפתח ומהר החל השימוש המסיבי באינטרנט. כיום מיליוני אנשים בכל העולם מחוברים לרשת האינטרנט והוא הולך ותופס מקום מרכזי כזירה להעברת מידע (הכט, 2004).  היחסים בין הפשיעה והתקשורת תמיד היו לנושא שעורר דיון ער ומסעיר. במיוחד, בהיבט ההשפעות המזיקות, לכאורה, של התרבות הפופולארית על המוסריות החברתית, נושא שהיה נתון שוב ושוב לפרשנות חברתית (Carrabine,2004).
בשנים האחרונות החלה התפתחות בטכנולוגית המחשב וביניהם האינטרנט השימוש ההולך וגובר בו יצרו שינוי מהותי באורח החיים של כולנו, ובכלל בתרבות כולה. פשיעה הקשורה למחשבים ולאינטרנט בפרט, היא תופעה חדשה יחסית ושונה מאוד בהרבה מובנים מהפשיעה לה היו רגילים בעבר מערכת אכיפת החוק. פשיעת מחשב קיימת בשתי צורות עיקריות ויש להבחין ביניהן: עבירות מחשב שבהן המחשב הוא המטרה והן מכוונות לפגוע במחשב או ברשת מחשבים, לבין העברות שבהן המחשב משמש ככלי לביצוע העבירה .(Reichel,2005) העבירות הפליליות התרחשו הרבה לפני שהעולם ידע מחשב מהו, ובוודאי לפני שעסקו בהתמודדות אל מול פשעי מחשב. בתחילה, נוצלה הטכנולוגיה של המחשבים בכדי לסייע רק בביצוע העבירות השגרתיות כדוגמת גניבה או מעילה. פשעים ראשונים אלו לא היו מתוחכמים במיוחד בגין הידע המועט ואופי המערכת, וכמו כן לא היה קשר בין העבריינים השונים בניגוד להיום. אך מאז ימים נוסטלגיים אלו ועד לימינו נראה כאילו העולם התהפך לו ממש, למרות שבפועל לא חלפו שנים כה רבות.
ההתפתחות הטכנולוגית האדירה בעידן הגלובליזציה של סוף המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21
הפכו את העולם ל"כפר גלובלי". המונח "כפר גלובלי" מבטא את הפיכתו של כדור הארץ, שבעבר היה ענק ובלתי נתפס "לכפר קטן וחברתי", ונתן בין השאר קרקע פורייה לעברייני מחשב (לוי ותלמי, 2001). התפתחות הטכנולוגיה שהחלה בסוף המאה  ה-19 וממשיכה עד היום, השפיעה על כל תחומי חיינו ושינתה את אורח חיינו.  במשך השנים הפכנו להיות יותר ויותר תלויים בטכנולוגיה בכלל, ובמחשבים ואינטרנט בפרט. תלות זו מנוצלת על ידי גורמים פליליים שונים, הנעזרים בטכנולוגית המחשבים המתקדמת מרגע לרגע, ושמתפתחת ללא הפסקה, ובעיקר האינטרנט שפתח בפניהם אפשרויות חדשות לפשיעה (מצילה,2001).
האינטרנט הנו כלי, אשר ניתן להשתמש בו ליצירת תקשורת, לקבלת מידע ולתעסוקה בשנות הפנאי. כמו כן האינטרנט הנו ספרייה  המכילה מידע רב על כל נושא, קל לגלישה, למחקר וללמידה. בעולם של טכנולוגיה מתקדמת ובעידן של אוטוסטראדת המידע, זהו כלי הכרחי ומרתק עבור ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד. האינטרנט עלול להיות, לעיתים, פתח כניסה לגורמים שעלולים לפגוע, בצורות שונות, במשתמשים אחרים. האינטרנט, אמנם, כלי חיוני בימינו, אך יש בו גם צדדים שליליים רבים שיש להיות מודע אליהם, על מנת לדעת כיצד להימנע מהם וכיצד להילחם בהם (קרניאל,2003).
בעבירות מחשב אפשר למנות: טרור, הסתה, הימורים, הלבנת הון בעזרת האינטרנט, פדופיליה ופגיעה בילדים, גנבה (כרטיסי אשראי), מרמה, פורנוגרפיה וכדומה. מטרת עבודה זו היא לסקור מספר פשיעות מחשב עיקריות. תחילה העבודה תציג את עבירת הפדופיליה באינטרנט, תוך מתן הגדרה ובחינה לעומק של פשע זה.
לאחר מכן תמשיך העבודה ותציג את תופעת הפורנוגרפיה על כל היבטיה, מחנה התומכים ומחנה המתנגדים והבחנה בין פורנוגרפיה חוקית לבלתי חוקית. בנוסף תציג העבודה את תופעת האקרים (קראקרים) המבצעים עבירות מחשב. עבירות מחשב מעוררות סביבן פאניקה מוסרית המשפיעה על החקיקה בישראל. לבסוף יוצגו דרכי מניעה והתמודדות עם פשעי המחשב שיובאו בעבודה.