חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע - 2009

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5504

תקציר העבודה

מבוא
חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע 2009 עבר בכנסת ב –
1 5.12.2009 אחת הסיבות שבגללה הוחלט לדון בהצעת החוק בוועדת המדע היא, שיושב ראש ועדת המדע, ח"כ מאיר שטרית, מכיר את הנושא מתקופת היותו שר הפנים. הוא יזם והתחיל להוביל את המהלך הזה ולכן לא רצו לקטוע את הנושא ולהעבירו לוועדות אחרות.
החוק בא למנוע את האפשרות לזייף תעודות ולהביא לכך שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לזייף תעודה, מה שיביא לכך שיהיה יקר  מאוד לזייף תעודה. הפקת תעודות הזהות והדרכונים החדשים הישראלים יהיו ברמת הביטחון מהגבוהות ביותר בעולם. לכן, המטרה של החוק הזה היא לאפשר הפקתן של תעודות זהות ודרכונים שיכילו שני פרמטרים. ראשית, הם יכילו נתונים ביומטריים. בעצם החוק מציע לאפשר הפקתן של תעודות זהות שבהן יהיו טביעות אצבעות של שתי האצבעות המורות, צילום של תווי הפנים וצילום ביומטרי. האמצעים הללו ייכללו בתוך התעודה. בנוסף לכך, תעודת הזהות תכיל שבב אלקטרוני שבתוכו תהיה אינפורמציה אלקטרונית של חתימה אלקטרונית, כך שאדם יוכל לזהות את עצמו באופן חד-חד ערכי דרך מחשב. יש לזה חשיבות עצומה ליכולת של הציבור בישראל להשתמש בממשל הזמין ולקבל את כל שירותי הממשלה אצלו בבית בהקשת אצבע על המקלדת. אדם יוכל לקבל שורה ארוכה של שירותים, כולל תשלומים כספיים בשני הכיוונים. לשלם לממשלה ולמוסדות אחרים ולקבל תשלומים ממוסדות אחרים על בסיס של זיהוי אלקטרוני וחתימה אלקטרונית שתהיה בתעודה.
לפני 9 או 10 שנים נחקק חוק חתימה אלקטרונית שאפשר את הטכנולוגיה הזאת. בפועל השימוש בטכנולוגיה הזאת הוא מאוד לא שכיח. רק אנשי מקצוע ואנשי כספים משתמשים בו והוא כמעט ולא בשימוש. באמצעות הטכנולוגיה הזאת ניתנת אפשרות לכל אזרחי המדינה לקבל במחשב את כל שירותי הממשלה וגם שירותים אחרים, ללא צורך להגיע למקום עצמו. יש פה שכלול כפול, גם ביומטריה וגם חתימה אלקטרונית על התעודה. מבחינת איכות התעודות והעובדה שאי-אפשר לזייף את התעודה, יש פה שינוי אדיר.  יש פה גם יכולת של אדם להפעיל שירותים רבים דרך המחשב ולקבל שירותים רבים דרך המחשב באמצעות התעודה החדשה. מ-2010, לפי החלטות של האיחוד האירופי ושל ארצות-הברית, אי-אפשר יהיה להיכנס לארצות-הברית או לאירופה בלי דרכון ביומטרי. יש מדינות רבות בעולם שנערכות לעניין הזה. מדינות רבות עושות היום דרכונים ביומטריים. מעבר להפקת התעודות, החוק מסדיר גם הקמתו של מאגר של מידע ביומטרי. יהיה מאגר של טביעות אצבעות שיהיה מוסדר על-פי החוק. החוק קובע איפה יהיה המאגר, מי יהיה אחראי עליו, למי תהיה גישה אליו, למי מותר להשתמש בו, מה הם הכללים במקרה של הפרה ועוד. נעשו כל הצעדים כדי לנסות לעשות את הדבר הטוב ביותר…
**העבודה ללא מקורות