סמינריון- שלילת אזרחות למעורבים בטרור (27 עמ')

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5684
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

תקציר מדינת ישראל נלחמת בטרור ללא הרף, בשל היותו מאיים על המשטר במדינה, הסדר הציבורי, והביטחון.
על אף שהסכנות הנשקפות למדינה ולחברה הישראלית הינן סכנות שמקורן באיום חיצוני, חלק ניכר מנקודות החיכוך האפשריות בין עקרונות שלטון החוק לבין צרכי הביטחון, מצויות דווקא בתחום בטחון הפנים.
   הקושי בהתמודדות מול הטרור מתחיל מהקושי הטמון בהגדרת המושג "טרור" ומכלול הפעולות והמעשים אשר ניתן לכלול בו. על כך מתווסף הקושי של מדינה דמוקרטית להילחם בטרור, שכן עליה לדאוג להגנתה שלה ושלום אזרחיה ומאידך לטפל בטרור באמצעות הכלים הדמוקרטים העומדים ברשותה מבלי לחרוג מהם יתר על המידה.
   בעיה זו מתעוררת בחיפוש אחר דרכי ענישה נאותות במקרים שבו אזרח או תושב ישראלי, לא רק שאינם מסייעים למדינה במאבקה בטרור אלא אף לוחמים כנגדה בכך שנותנים יד לאויב בביצוע פעולות טרור, בין אם במעשה ובין אם במימון או תמיכה מוראלית.
   כיצד המדינה צריכה לפעול במקרה שבו אזרח פועל כנגדה? האם הזכות לאזרחות מוחלטת או שניתן להגבילה ככל זכות? האם המדינה צריכה לאפשר לאדם שהפר את חובת נאמנותו ליהנות מאזרחותו ומכל המשתמע מכך או שניתן לשלול אזרחותו ובכך להוציאו מהמסגרת המדינית שנגדה פעל? ויותר מכך- האם יש לאפשר לו להישאר בגבולות ישראל או לגרשו.
   השאלות רבות וסבוכות. עיקר חילוקי הדעות בנושא הם סביב הפירוש הניתן לזכות לאזרחות והאפשרות לראות בשלילת אזרחות כעונש.
   יש שיסברו שלילת אזרחות הוא צעד חמור יתר על המידה ולא אפשרי במדינה דמוקרטית, ולעומתם יש שיסברו שגם במדינה דמוקרטית יש לשים את הגבולות ואין לאפשר לאדם להשתמש בערכיה של המדינה כנגדה.
   במסגרת עבודה זו אנסה לנגוע בלב הסוגיות השונות. אנסה להגדיר את מושג הטרור, אעמוד על היקף הזכות לאזרחות וכך אבחן את הדילמות השונות וההתנגשות בין הזכות לאזרחות וזכויות הנלוות לכך לבין זכות המדינה להגן על עצמה, תוך בחינת האיזון הראוי.
תכן עניינים
מבוא –3א.
הגדרת הטרור -..4
ב. הזכות לאזרחות -7
     ב.1. היקף הזכות והסדר חקיקתי –7
     ב.2.
תנאים לקבלת אזרחות …8
     ב.3. תנאים לשלילת אזרחות ..9
ג. הזכות לאזרחות במשפט הבינלאומי -11
ד. שלילת אזרחות למעורבים בטרור- ההתנגשות בין הזכות לאזרחות למול זכות המדינה להגן על עצמה –12
     ד.1.
גירוש –.17
     ד.2.הסדרי הענישה כיום בגין פעילות טרור- המישור הפלילי 19
ה. שלילת אזרחות למעורבים בטרור-משפט משווה .22
ו. סיכום ומסקנות …24
ביבליוגרפיה –.
5