מבוא לסוציולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1430
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה 12

1 . א.  תת תרבות: המושג מציין דפוסים חברתיים המייחדים מגזר מסוים של אוכלוסיית החברה. קבוצה המאופיינת בזיקה כפולה לתרבות הדומיננטית וגם למטרות, לציפיות ולערכים המיוחדים שלה.
תת תרבות נורמטיבית:
תרבות של קבוצה המקבלת את מרבית הערכים  של החברה הכללית, אך מתנהגת בתחומי חיים מסוימים על פי מערכת ערכים ונורמות שונה. היא מאופיינת בסגנון חיים ייחודי ונוטה להעניק לחבריה זהות ניכרת לעין.
תת תרבות ערכית:
תרבותה של קבוצה שאינה מקבלת חלק מן הערכים הבסיסיים של החברה, או לייתר דיוק אינה מקבלת את סדר העדיפות שהחברה קבעה באשר לחשיבותם של ערכים מסוימים. מדובר ברצון לשנות סדרי עדיפות והדגשה בערכי היסוד של החברה.
תרבות נגד:
דפוסי תרבות העומדים בניגוד גמור לאלה המקובלים בחברה. שוללים שלילה מוחלטת כמעט את ערכי החברה הכללית ומציעים מערכת ערכים חלופית, המבטאת מחאה והתנגדות לערכים של התרבות הכללית.
ב.
להלן החלוקה:
תת תרבות נורמטיבית:
חברי קיבוץ בגליל המערבי, עובדים זרים מרומניה העובדים כפועלי בניין בישראל, עולים מאתיופיה, מנתחי לב בישראל, חיילים המשרתים ב"משמר הגבול" .
נימוק: כל הקבוצות המוצגות לעיל אלו קבוצות המקבלות את מרבית הערכים של החברה הכללית, אך מתנהגת בתחומי חיים מסויימים על פי מערכת ערכים ונורמות שונים. לדוגמא: חברי קיבוץ משרתים בצבא אך בתוך מסגרת הקיבוץ קיימים נורמות התנהגות שונים כגון הרכוש אינו פרטי אלא משותף ושייך לכולם. מנתחי לב בישראל הם קבוצה אשר יש לה אוטונומיה לידע מסוים, ניתן לומר כי הם גוף המאגד את עצמו מה שמשלב אותם כתת תרבות נורמטיבית. עובדים זרים מרומניה נשמעים לחוקי המדינה אך ממשיכים לחיות את חייהם על פי המנהגים שלהם והמסורת שלהם. עולים מאתיופיה השתלבו במרקם הישראלי אך שמרו על מנהגים, שפה ולבוש.
חיילים המשרתים במשמר הגבול מאופיינים בזהות ניכרת לעין כגון מדים, כומתה בצבע שונה.
 תת תרבות ערכית: חברי יישוב קהילתי של "גוש אמונים", תלמידי ישיבה.
נימוק: "גוש אמונים"- עצם ההתנחלות בשטחים אשר הוגדרו כאסורים להתיישבות על ידי הממשלה הייתה סוג של מחאה על סדר עדיפות ציבורית אך חברי הקבוצה משרתים בצבא ותורמים את חלקם למדינה. תלמידי ישיבה – אופי סדר היום שלהם שונה ומאופיין על פי מערכת ערכים ונורמות שונה, לימוד התורה הוא הכי חשוב מבחינתם על סדר היום הציבורי.
תרבות נגד: "יורדים" ישראלים בארצות-… ***ללא מקורות