פרשת אלטלנה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5061
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מבוא
עם קום המדינה (מאי 1948) שאפה ההנהגה של המדינה ובראשה דוד בן-גוריון לאחד את כל התושבים של מדינת ישראל, שבאו מארצות שונות, לאוכלוסייה מגובשת. לשם כך פעלו על-פי קו מדיני שביטא, לדעתם, גישה ממלכתית. על-פי גישה זו יש עדיפות לאינטרסים של המדינה על פני אינטרסים של גופים או של חוגים בעם.                                                                                    הגישה הממלכתית התבטאה במיוחד בפעולות בשלושה תחומים מרכזיים: בתחום התרבותי- הוקמה לאחר מספר שנים מסגרת של חינוך ממלכתי במקום זרמים נפרדים, הקשורים לתנועות פוליטיות.                                                                                                   בתחום החברתי- שלטה גישה של הטמעת העולים החדשים בחברה הישראלית הוותיקה, המושגים והערכים של העולים בארצות מוצאם נחשבו גורם שעלול להפריע להשתלבותם בחברה הישראלית.                                                                                                                                  ואילו בתחום הביטחוני- הוקם צה"ל ופורקו ארגונים צבאיים, שבתקופת המנדט פעלו במחתרת – אצ"ל, לח"י ופלמ"ח  (אבידר, 1970).                                                                                                             כלובשי מדים ומשרתים את המדינה בגאווה מצאנו לנכון להעמיק בתחום זה ולנתח את "פרשת אלטלנה" כאירוע מכונן בהקמת צבא ההגנה לישראל.
כל משבר פוליטי ובכלל, הינו בבחינת מאורע מעצב ומארגן, משום שהדרך בה הוא מנוהל ונפתר מעצבת ומארגנת מחדש את התהליך הפוליטי. במהלך עבודה זו תיסקר "פרשת אלטלנה" כמשבר קריטי ברצף משברי המעבר מיישוב למדינה בכלל ומשברי המעבר לצה"ל בפרט עד לרגע המכונן הקמת צה"ל ואיחודו.  אין זה מקרה ששני המשברים הפנימיים החריפים ביותר שפקדו את המדינה החדשה בתקופת עיצובה (פרשת אלטלנה דנן והמחלוקת על פירוק מטה הפלמ"ח) היו קשורים במוסד הצבאי. משברי המעבר לצה"ל היו חיוניים  להשלמת ייסודה של המדינה, משום שפתרונם העניק לה את המונופול על השימוש הלגיטימי בכח הפיסי בטריטוריה הנתונה לשיפוטה: כלומר, העניק לה את הפיקוח האפקטיבי והבלתי מחולק על מוסד הצבא (ינאי, 1982).
העבודה תתמקד בתקופה שמן פרוץ מלחמת העולם השנייה ועד להקמת המדינה, כאשר האירועים הבולטים בתקופה זו יסוקרו בפרקי העבודה השונים החל מפעילות המחתרות בזמן המנדט הבריטי בארץ ישראל ועד לפירוקן עם הקמת צה"ל.
עבודה בקורס: פרקים נבחרים בהיסטוריה חברתית ופוליטית של ישראל תאריך:
16 ספטמבר 2008
תוכן ענינים:
עמוד                     הפרק                                                                                                                                                           
1                            מבוא
2                           פרק א':  רקע היסטורי: המנדט הבריטי והקמת המחתרות
3                            פרק ב':  מלחמת העולם השנייה – החרפת הפילוג בין המחתרות
4 -5                       פרק ג':  הסזון
6 -8                      פרק ד':  סיום המנדט הבריטי, הקמת מדינת ישראל והקמת צה"ל 9-12                    פרק ה:  פרשת אלטלנה הרקע לפרשה ומהלכה
1 3-14                  פרק ו':
 תוצאות הפרשה והשלכותיה
1 5-16                  סיכום
1 7                       ביבליוגרפיה