רצח ארלוזרוב (רצח פוליטי)

תקציר העבודה

מבוא:
קיימת צורת אלימות, אשר באה מלמטה וכל עיקרה מזיגה של תגובה אינסטינקטיבית ושל גילוי רגש מוסר כאחד. זוהי תגובת ייאוש של "כלו כל הקיצין" נגד מעשי נבלה, עוול אכזרי ועיוות הדין.
תגובת זעם זו מסוגלת להביא להסלמה- החל ממחאה שבמילים ועד מעשים אלימים ואף הרג (טלמון,
1 974).
יש לזכור כי הסובלנות בכלל (והסובלנות כלפי מיעוטים בפרט) הינה רכיב חשוב של האוריינטציה הדמוקרטית, המבטאת עמדה סובלנית כלפי קבוצות מיעוט ואי אמון בשלטון חזק של אישיות כריזמטית או של אנשי צבא, וביעילותו של שלטון כזה. בעלי האוריינטציה הדמוקרטית חשים יותר שליטה על סביבתם הפוליטית. ואילו בעלי העמדות המוגדרות כאנטי דמוקרטיות נוטים, לעיתים, לתמוך באישיות חזקה של אדם הגון וחזק, ש"יעשה סדר" ויילחם נגד הרשע (קימרלינג, אנוך, רוצניקי, 2001).
ההתנקשות בחייו של אדם היא ללא ספק פעולה לא דמוקרטית. נקיטת פעולה בדרך של רצח פירושה חוסר אמונה ביכולת לשנות משהו בדרך אחרת. הרוצח בטוח כי זהו הפיתרון היעיל ביותר(וולצר, בתוך ליבמן, 1998).
בעבודה זו נסקור את רצח ד"ר חיים ארלוזורוב תוך שימוש במושגים: "רצח פוליטי ואלימות פוליטית המוגדרת: מלחמות אזרחים הן אחת התוצאות של אי יכולת של חברה להגיע לכלל הסכמה על הדרך בה היא רוצה לפתור בעיה פוליטית מסוימת.
כאשר אין המערכת יכולה לבטא את עצמה בצורה פוליטית היא פונה לאלימות. במהלך המאבק הזה הצדדים עלולים לפנות לאלימות על מנת להשליט את סדר היום הפוליטי שלהם על המדינה – זוהי אלימות פוליטית (עמוס, 2001).
            בעבודה נראה תוצאותיה האפשריות של אלימות זו ואת הלקח העולה ממנה.
תוכן עניינים:
עמוד:                                           התוכן:

1           מבוא
2      –…     פרק א': רצח פוליטי
3 -6   —        פרק ב': רקע  על ד"ר חיים ארלוזורוב ורוח התקופה 7-8   —        פרק ג': רצח ד"ר חיים ארלוזורוב 9          פרק ד': על רצח פוליטי וזיכרון קצר
1 0     –..     סיכום
1 1    –…     ביבליוגרפיה עבודה המוגשת במסגרת הקורס:
פשיעה, חוק ומדינה מספר קורס: 73401-42
מגישים:
2 6.11.2008