סמינריון בנושא- "היחס להתנהלותה של התקשורת במלחמת לבנון השנייה" . מהותה, מימדיה ומאפייניה של הביקורת, הבסיס החוקתי והאתי של ביקורת זו, יחס הציבור ותגובת התקשורת.

תקציר העבודה

היחס להתנהלותה של התקשורת במלחמת לבנון השנייה מהותה, מימדיה ומאפייניה של הביקורת, הבסיס החוקתי והאתי של ביקורת זו, יחס הציבור ותגובת התקשורת.
·        העבודה הוגשה במסגרת סמינריון בתקשורת, במחלקה לחשבונאות ומערכות מידע.
·        העבודה קיבלה ציון גבוה (98!) ואף הוצגה כעבודה לדוגמא ע"י המרצה! תוכן עניינים:
תקציר -…
עמוד 3
מבוא

עמוד 4
פרק 1- צנזורה צבאית (?!) — עמוד 6
1 .1  הביקורת. רקע,דעות ותגובות -. עמוד 6

1 .2  השפעת הביקורת- תגובות ומסקנות –… עמוד 9
פרק 2- פרשנות למול דיווח ניטראלי וענייני .. עמוד 11
            
2 .1      הביקורת. רקע,דעות ותגובות -. עמוד 11
    
2 .2      השפעת הביקורת- תגובות ומסקנות –… עמוד 15
סיכום -..
עמוד 17
ביבליוגרפיה –… עמוד
1 8
נספחים –
עמוד 19
"גם לאווילות צריך שיהיה גבול..
התקשורת חצתה את כל הקווים האדומים ונהגה בחוסר אחריות הגובל בהפקרות." מלחמת לבנון השנייה הביאה עימה גל ביקורת חסר תקדים על התנהלות התקשורת בזמן המלחמה. התקשורת הואשמה בשורה של כישלונות ומחדלים קשים . הלך הרוח בציבור היה אנטי תקשורתי ורבים טענו כי לכיסוי התקשורתי האגרסיבי של התקשורת הייתה השפעה קטלנית על ניהול המערכה.
בעבודה זו ניסיתי להבין לעומק ולבסס מחקרית את מהותה, מימדיה ומאפייניה של הביקורת במלחמה. מהו הבסיס החוקתי והאתי של הביקורת שהוטחה כלפי התקשורת , יחסו ותגובתו של הציבור הישראלי (לחוגיו השונים) ואיך  הגיבה התקשורת ,כגוף וכיחידים, על הביקורת החמורה.
תהליך העבודה התבצע ע"י סיקור ובחינת מאמרים, כתבות, תגובות,חוקים, סקרים  ופסיקה רלוונטיים.
העבודה התמקדה בשני נושאי הביקורת המרכזיים שהופנו כלפי התקשורת: פגיעה בביטחון המדינה ופגיעה במוראל הלאומי, תוך התייחסות לשני פרמטרים עיקריים- צנזורה למול חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, וכן פרשנות למול ניטרליות ודיווח ענייני.
שאלת המחקר- "היחס להתנהלותה של התקשורת בעת מלחמת לבנון ה2" לשם ההבנה על סמך איזה מקור מבססים את עמדתם כל אחד הצדדים, חיפשתי בחוקים ופסיקה רלוונטיים, בתקנוני אתיקה והתנהגות , ובספרות.
לשם בדיקת הביקורת הציבורית על התקשורת, נעזרתי במספר בימות שיח שקיימות בארץ-                   סקרים ודוחות שונים שערכו בעניין אנשי מקצוע או גופים ידועים, השיח באינטרנט הכולל מאמרים של חוגים שונים בציבור (אנשי צבא ותקשורת, פוליטיקאים, אקדמאים, בעלי מקצוע בתחום ואזרחים), כתבות, בלוגים וטוקבקים  וכן כתבות וחדשות בעיתונות -הכתובה והוירטואלית.
את תגובתה של התקשורת ביססתי בעיקר על דו"ח וועדה מיוחדת שהוקמה לאחר המלחמה במטרה לבדוק את התנהלות התקשורת בזמן המלחמה.