קדם סמנריונית דיני תאגידים משטר זכויות הצבעה בחברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3412
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

משטר זכויות ההצבעה בחברה שמות  הסטודנטים:
 יהודה מרסיאנו תעודת  זהות: כתובת : תאריך :   תוכן עניינים:

1 .מבוא
והצגת הבעיה
2 .חשיבות זכויות ההצבעה
3 . ההפרדה בין בעלי המניות להנהלה
4 . השוק לשליטה בחברות ומשטרי ההצבעה בחברה 5.סיכום, מסקנות ודעה אישית
6 .ביבליוגרפיה מבוא
והצגת הבעיה בהגדרת סעיף 4 לחוק החברות את החברה כאישיות משפטית בפני עצמה הכשרה לכל זכות חובה או פעולה התואמת את אופייה המאוגד בוצעה קפיצה משמעותית בתחום החוק והכלכלה ממבנה של שותפות או עוסק עצמאי ובכך הוחל בייסוד סוגים שונים של חברות שבראשם החברה בע"מ (עירבון מוגבל) .
בסוגיות של מבנה ומשטר באה מגמה זו לידי ביטוי במגבלות שהטיל הדין על בעלי המניות היוצרות  תופעה מעניינת  של הפרדה בין מרכיבי הבעלות: סיכון העושר בכדי לקבל רווחים מצד אחד, והניהול – השליטה בנכס מצד שני. כאשר בידי בעלי מניות לרוב נשאר רק מאפיין הבעלות הראשון: סיכון העושר בכדי לקבל רווחים. בהתאם לדיני החברות לרוב אין בעלי המניות מנהלים את החברה וסמכות זו הועברה לדירקטוריון המנהל את החברה אשר סמכותו נאצלת ישירות ממסמכי התאגדות החברה. (ראה בד"נ
3 9/80 ברדיגו נ. ד.ג.ב. 9 טכסטיל בע"מ, פ"ד לה (4).) כמובן יש להבדיל  בין חברה קטנה בה לרוב לבעלי המניות יש השפעה מהותית בניהול החברה ולרוב גם יתפסו את חלק מתפקיד הניהול , לבין חברה גדולה כגון חברה בורסאית שבה קיים פיזור גדול של מניות ומספר רב של בעלי מניות, ולכן לבעל המניות הקטן אין השפעה על המתרחש בחברה. למעשה, השליטה היחידה המוקנית לבעלי המניות היא באמצעות  האסיפה של בעלי מניות ע"י שימוש בזכויות הצבעה דרכם לכאורה, יכולים להשפיע על המתרחש בחברה.
במציאות, בעיקר בחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, חל פיחות הולך וגובר במעמדם של בעלי המניות וזאת בשל פיזור רב של המניות הגורם לכך שישנם בעלי המניות אשר אינם משתתפים כלל בהצבעה או שמשתתפים בהצבעה רק באמצעות מיופי כוח, שהומלצו ע"י הדירקטוריון של החברה ופועלים לפי הוראותיו ולכן משמעות זכויות ההצבעה מאבדת מערכה ותוקפה ויוצרת הגדלה של התלות במנהלי החברה והדירקטוריון והעצמת "בעיית הנציג " שהיא מקור האינטרס והדילמה של אורגני החברה בין האינטרס האישי הפרטי אצל כל אדם המשפיע על כוונותיו כמנהל לבין אינטרס בעלי המניות המסמל במובן מסוים את האינטרס הטהור של הפירמה ודילמה זו גדלה בשל פיקוח נמוך מצד בעלי המניות על עבודתם של מנהלי החברה ככל שהריחוק בשליטתם גובר. ובכך בעצם היותה של החברה ישות בפני עצמה ומתוך הפרדת הבעלות מתוך השליטה נוצר הצורך בבחינת המבנה ויחסי הכוחות בין בעלי המניות אל מול מנהלי החברה בעיקר מתוך הצורך לשמור על אותו פיקוח ואינטרס של בעלי המניות.
בעבודה זו ננסה לעמוד על חשיבות זכויות ההצבעה בחברות ציבוריות ,האם בגדילת החברות זכות זו נותרה רלוונטית כבעבר?  והדרכים לצמצם את "בעיית הנציג" בקרב מנהלי החברה לאור הפער של שליטת בעלי המניות בשל פיזור המניות הרחב.