משפט חוקתי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2206
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודה 3- זכויות אדם טענות אפשריות לעתירה:העותרת טוענת כי מדיניות העירייה מפלה באופן משפיל על בסיס גיל וייתכן על בסיס מין (והגיל הינו רק מסווה לגיטימי), ומפרה את זכותה לשוויון. הפגיעה מתבטאת בראש ובראשונה בשלילת אירוע תמיכה עבורה, ובנוסף מפגיעה זו נגזרות פגיעות רבות כגון: פגיעה בסיכוייה לזכות בתמיכת הציבור והן פגיעה בסיכוי לזכות בתוכנית עצמה ובכל הנגזר מזכייה זו.
טענות אפשריות למשיבה:העירייה מצביעה בראש ובראשונה על קשיים כלכליים בביצוע אירוע תמיכה חגיגי עבור העותרת. קיום האירוע רק בשל חשש לאפליה פוגע בקניין הציבורי, והעירייה מעדיפה לשים את אינטרס הציבור בראש המעלה. בנוסף עירייה "נווה משכילים" אינה מסתירה כי התכלית לשמה נועדו אירועים מסוג זה היא בראש ובראשונה לשם בידור ופנאי לתושבי העיר, יותר מאשר לשם תמיכה במעומדים יוצאי העיר, ועל כן ישנה עדיפות ל"קלוע" לטעם התושבים.
השאלה המשפטית המרכזית:האם החלטת העירייה, שלא לערוך אירוע עבור יוכבד כפי שנערך עבור דורון, דינה להיפסל מחמת אפליה פסולה על רקע גיל או מין?
האם העירייה פגעה בזכות לשוויון-לאורך הפסיקה נקבע כי אפליה ­שהינה ניגודו של השוויון מתבטאת ב"יחס שונה ללא הצדקה עניינית"- שונות לא רלוונטית. השופט מצא קובע בפס"ד מילר " הזיקה הנדרשת בין התכונות המיוחדות המצויות באחד ואינן מצויות בזולתו, לבין המטרה שלשם השגתה מותר להעדיף את האחד על פני האחר, חייבת להיות ישירה וקונקרטית".
בהיקש למקרה דנן האם האבחנה בין יוכבד לדורון הינה מותרת או מהווה אפליה אסורה. תחילה יש לבדוק מהי התכלית העומדת מאחורי אירועי התמיכה שמקימה העירייה?
מחד גיסא ייתכן כי התכלית הינה תמיכה במעומדים תושבי העיר? שהרי אם כן, אין ספק שיש לתמוך בשני תושבי העיר באופן זהה, וכל אבחנה הן על בסיס גיל והן על בסיס מין אינה רלוונטית ולכן מדובר באפליה אסורה. אולם מאידך גיסא, ייתכן והתכלית כפי שטוענת העירייה הינה לבידור ועניין לתושבים, במקרה זה ייתכן כי ישנה אבחנה רלוונטית, שכן אם העירייה תוכיח כי תושביה אינם מתעניינים בסבתות, הרי שאז מדובר באבחנה רלוונטית. בפס"ד מילר השופטת דורנר נוקטת בגישה מחמירה וטוענת כי גם במקרה שישנה שונות רלוונטית, יש לבדוק האם ההתחשבות בשונות בנסיבות העניין מוצדקת.
עפ"י גישת השופטת דורנר אם ישנה אפשרות לנטרל את האבחנה במחיר סביר יש לעשות זאת ע"מ להגיע לשוויון המיוחל- כלומר השופטת דורנר דורשת עמידה בפסקת ההגבלה של חו"י: כבוד האדם וחירותו (דיון בהמשך).
מעמדה של הזכות לשוויון-עקרון השוויון מוגן במספר מערכות נורמטיביות: תחילתו בהכרזת העצמאות, הקובעת כי מדינת ישראל תקיים שוויון בין אזרחיה "בלי הבדלי דת, גזע ומין". המשכו בדברי חקיקה המעגנים שוויון ספציפי ובהלכות ביהמ"ש.
ולמרות …