עבודה בקורס אתיקה בעסקים,בנושא בחינת דילמות אתיות בחברת סופר סל בע"מ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 94
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3988
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

1 .      העבודה עוסקת בניתוח בעיות אתיות המתעוררות בסופרים בכלל וברשת סופר-סל בע"מ בפרט.
2.      העבודה כוללת מבוא ניתוח עסקי של חברת סופר סל וניתוח בעיות אתיות המתעוררות בחברה תוך התמקדות בשלושה תחומים עקריים:1)משאבי אנוש. 2)רכש וספקים. 3)שימוש במידע פנימי.
3.      העבודה כוללת ניתוח של בעיה אתית ספציפית ופיתרונה וסיכום מפורט הכולל המלצות לחברה
4 .      העבודה כוללת 13 דפים עבודה בקורס אתיקה בעסקים- שופרסל בע"מ                         תוכן העניינים:     מבוא 2
פרק א', תחומי פעילות בהם יש משמעות להיבט האתיקה 4
אתיקה בניהול משאבי אנוש –..4
אתיקה בשימוש במידע פנימי –5
אתיקה ברכש ובקשר עם ספקים -5
פרק ב', דילמה בתחום משאבי האנוש –…7
פרק ג', תהליך קבלת ההחלטות בדילמה האתית –…9    פרק ד', סיכום, מסקנות והמלצות ..11  ביבליוגרפיה ..13   מבוא
חברת שופרסל בע"מ הינה רשת מרכולים קמעונאית הראשונה והגדולה בישראל.
שופרסל בע"מ הינה חלק מחברת האחזקות IDB אשר בבעלות איש העסקים נוחי דנקנר. החברה נרשמה כחברה ציבורית בשנת 1980 והינה נסחרת בבורסה לניירות ערך. רשת שופרסל מאחד תחתיה מספר תת רשתות:
שופרסל דיל- רשת סופרמרקטים מוזלים.
שופרסל ביג- רשת סופרמרקטים המוכרת מגוון רחב של מוצרים לבית בנוסף למזון.
שופרסל שלי- רשת מינימרקטים שכונתיים.
שופרסל אקספרס- חנויות נוחות המופעלות בבתי חולים, קניונים וכדומה.
יש- רשת סופרמרקטים עבור הציבור החרדי.
כמו כן מאפשרת חברת שופרסל לבצע קניות באמצעות אתר האינטרנט או בטלפון דרך מסלול שופרסל ישיר.
בנוסף לניהול רשת הסופרמרקטים עוסקת חברת שופרסל גם בתחום הנדל"ן המניב הן באמצעות השכרת נדל"ן והן באמצעות חברות מוחזקות המפעילות קניונים ומרכזים מסחריים.
רשת שופרסל מפעילה כ- 243 סופרמרקטים ומעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים בסניפים ובבנין הנהלת החברה בראשון לציון. הכנסותיה של חברת שופרסל בשנת 2009 הסתכמו ב-11.041 מיליארד ש"ח.
מניות: 38% ממניות חברת שופרסל נמצאות בידי חברת דיסקונט השקעות ו4% נמצאים בידי שופרסל נכסים (שתיהן בבעלות חברת IDB ) 18% נמצאים בידי קבוצת ברונפמן, 8% בידי חברת כלל ביטוח ו31% בידי הציבור.
בעלי העניין בחברת שופרסל:
בעלי עניין פנימיים- בחברת שופרסל מדובר בעובדי החברה, מנהלים בחברה, בעלי המניות וחברי הדירקטוריון.
בעלי עניין מקושרים- מבחינת חברת שופרסל מדובר בלקוחות ובספקים.
בעלי עניין חיצוניים- מבחינת חברת שופרסל מדובר בכנסת, בגופים רגולטוריים המפקחים על ענף  המזון והצרכנות בארץ, בגופי עיתונות הסוקרים את הענף ובגופי ממשלה. בנוסף משויכים לקטגוריה זו גם המתחרים עליהם יפורט בהמשך.
בנוסף לכך קיימים בעלי עניין נוספים שאינם קשורים ישירות לחברה כדוגמת הסביבה בה פועלת חברת שופרסל- החברה מושפעת גם מגורמים בסביבתה כדוגמת נושא איכות הסביבה המההוה נושא "בוער" בשיח היום הציבורי ודורש מחברת שופרסל להתאים עצמה באמצעות מחזור, שקיות מתכלות וכדומה.
ענף הקמעונאות בישראל:
ענף הקמעונאות בישראל מגלגל בין תשעים למאה מיליארד שקלים מידי שנה. שוק המזון בישראל מתחלק לשלושה שווקים עיקרים: רשתות המזון הגדולות- בתחום זה השוק מתאפיין בריכוזיות יתר ונשלט כיום בידי שתי רשתות בלבד: שופרסל והריבוע הכחול.
רשתות המזון הפרטיות הקטנות שהן בעלות מספר מצומצם יותר של סניפים כדוגמת רמי לוי, חצי חינם ועוד וכן שוק המכולות והמינימרקטים הפרטיים. ניתן להבין כי המתחרה העיקרית של חברת שופרסל היא רשת הריבוע הכחול המחזיקה ברשתות מגה- בול, מגה בעיר ושפע שוק, כפי שניתן לראות מהפרסומים התוקפניים שמפנות שופרסל ומגה זו כלפי זו. עם זאת יש לשים לב גם למתחרים הקטנים יותר כדוגמת רשת רמי לוי ההולכת ומתפתחת כל הזמן וכן לרשתות קטנות אף יותר כמו אושר עד למשל. חוזקה של חברת שופרסל נובע מגודלה העצום של הרשת המעניק לה יתרון במיקוח מול ספקים, מהמגוון של תת הרשתות שלה הפונות במקביל לקהלי יעד שונים וממצבו הכלכלי של ענף המזון בארץ השומר על יציבות גם בעיתות של שפל כלכלי.  בעבודה זו נסקור את ההיבטים האתיים בתחומי הפעילות השונים של רשת שופרסל.