עונש מוות על מחבלים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 19408
מספר מקורות 102

תקציר העבודה

פרק א' – מבוא
"הַכֹּל הוֹלֵךְ אֶל-מָקוֹם אֶחָד הַכֹּל הָיָה מִן-הֶעָפָר וְהַכֹּל שָׁב אֶל-הֶעָפָר".
טבע האדם הוא לחזור לאבותיו עת הגיעה שעתו. אך לא תמיד כך הם פני הדברים. מלבד מחלות ואסונות אחרים הגוזלים את חייהם של בני-האדם, הרי שאף גורמים אנושיים מביאים לקטילה. הדבר מתבטא בין היתר בפעולות טרור רצחניות הגוזלות את חיי הפרט. בעוד שמעשי רצח "רגילים" מהווים מעשה חמור לכשעצמו, הרי שנסיבות ביצוע המעשה הטרוריסטי, מעידות לדידנו על מעשה חמור אף יותר ואכזרי במיוחד. נדמה לנו כי בענישה המושתת על "הרוצחים הרגילים", אין בכדי להלום את חומרת מעשיהם, אך גם אין הצדקה לדידנו להחמיר בענישה בעניינם. ברם, היות ולדעתנו המעשה הטרוריסטי חמור שבעתיים, הרי שיש יש מקום לבחון החמרה זו. המטרה בעצם היא לבחון אמצעי למיגור ולצמצום מעשי רצח בנסיבות האמורות. אנו סבורים כי ההחמרה הראויה בנסיבות העניין תבוא לידי ביטוי שעה שאנו מנסים לבחון האם ראוי להטיל עונש מוות על הטרוריסט, והאם עלינו להשית ענישה מחמירה יותר מזו המוטלת על רצח רגיל. נכון לעת עתה, נדמה לנו כי זו הדרך הנכונה לפתרון הסוגיה העכורה מדם חפים מפשע. מלבד היות דרך זו קיצונית למדי וקשה לעיכול בדעת הבריות, הרי שנוסף לה קושי נוסף והוא עצם ההמתה של הטרוריסט. מטרת הענישה דנן היא למנוע ככל הניתן מעשי רצח עתידיים בנסיבות אלו.
וכעת, שעה שאנו מטילים ענישה זו, הדבר יוביל להמתה נוספת במקום להצלה. אולם, המטרה היא ליצור הרתעה, ונדמה לנו כי הדבר יתגשם ויתממש חרף החששות וההמתות האופציונאליות.
ננסה לבחון את לגיטימיות השתת עונש המוות בשינויי האקלים החברתי הרווח בחברה הישראלית. ננסה להוסיף סעיף חדש, הוא סעיף 300ב הקובע כי בגין רצח שבוצע במסגרת פעולת טרור, יושת עונש מוות.
לשם כך, נבחן תחילה את דברי הימים של עונש המוות. נמשיך ברוח זו לסקור את הדין המשווה של עונש המוות ואת המצב הקיים במדינת ישראל. משם, נעמוד על שיקולי הענישה הרווחים בשיטתנו והמניעים את הצעתנו קדימה. לאחר בחינה זה, יהא ראוי להציג את ההסדר הרצוי תוך בחינה מעמיקה של המגבלות והנסיבות להחמרתו, וכך נדע האם יש להטיל עונש מיתה גרידא בסעיף 300ב אותו אנו מציעים, או שמא יהא מקום להוסיף חלופה חמורה במיוחד, אך הפחותה ממיתה. משם, נציג את העמדות התומכות והמתנגדות להטלת העונש, ונקנח לבסוף בפרק שלדעתנו הוא החשוב מכל: עמידת הצעתנו אל מול הזכויות העל-חוקתיות בהן היא פוגעת. אנו תקווה כי נדע להשכיל היטב עם ממצאי המחקר וכי יתקבלו התוצאות הראויות במקרה הנדון, מבלי שהדבר יושפע משיקולים זרים באשר הם, כנחלת הכלל לאור מושא הדיון הנוקב.