סיכום -קבלת החלטות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7929

תקציר העבודה

המשמעות המרכזית של קבלת החלטה היא בחירה כאשר יש מספר אופציות, יותר מנתיב אחד, נדרשת החלטה. הצורך לבחור נע בין החלטות חשובות (נישואין) להחלטות רגעיות (קפה או תה).
אחד ההיבטים המרכזיים בקבלת החלטה הוא ההתלבטות עצמה, המלווה בתחושה לא נעימה של קושי. לפעמים אנו מוצאים עצמנו תקועים גם מול החלטות טריוויאליות ורגעיות. חלק גדול מההחלטות הופכות להרגל, בכדי להקל על התהליך של הבחירה הגוזל משאבים חשיבתיים ומנטאליים.
אנו מבצעים אינסוף החלטות במשך היום, וחלק גדול מהן הופכות הרגל כדי למנוע מעצמנו לקרוס תחת העומס. אנו מתרגלים לקנות את אותו יוגורט בסופר, בכדי להקל על ההחלטה בכל פעם שנכנס לסופר. לקבל החלטה פירושו גם עומס נפשי הכולל גם היבטים אמוציונאליים.
כלכלנים עסקו בתיאוריות לגבי מקבלי ההחלטות בכדי למקסם את הרווח הכלכלי.
התיאוריות/המודלים היו קיימים מאות שנים. המודלים הנורמטיביים הם עדיין הרלוונטיים לתחום הכלכלה. עפ"י המודלים הנורמטיביים מקבל ההחלטה הוא רציונאלי. אין התייחסות לשום אספקט אחר באותו מקבל החלטה. עפ"י המודלים הנורמטיביים ישנן אקסיומות ברורות וחד-משמעיות שמגדירות מיהו האדם הרציונאלי. אדם כזה מקבל החלטה בעזרת עולם ידע שלם – כל הידע רלוונטי וקיים בעבורו. כל הידע שדרוש להחלטה נמצא ולא חסר, נגיש בפניו. כל הידע הוא רלוונטי – כאשר מקבל החלטה רציונאלי מקבל ההחלטה, הוא מסתמך על ידע רלוונטי לבעיה ומסודר. עפ"י המודלים אין מגבלה לזמן.
**ללא מקורות