מרד העבדים כנגד האימפריה הרומית- ספארטאקוס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7929
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

פרקי- העבודה: פרק ראשון – מבוא פרק שני- יעסוק בתופעת העבדים ברומי במספר פרמטרים מצומצם: מהיכן הגיעו, במה עסקו בחיי היום –יום, מעמדם החברתי, גודלם מבחינה יחסית לאוכלוסיה השלטת וכ"ו.
כרקע חשוב לפריצת מרד העבדים. פרק שלישי- פרק זה ידון במרד ספארטקוס- מדוע פרץ המרד? מה הייתה גישתם של הרומאים למרד?
מהיכן הגיעו מנהיגי המרד? השתלשלות האירועים? תוצאות המרד? פרק רביעי –  פרק זה יובאו מקורות ראשוניים ומשניים המוכיחים כיצד נתפסה מלחמת העבדים עבור הרומאים. יחסם אליה כמלחמה בזויה תוך הדגשה לא מעטה על הפחד שקוננה המלחמה בליבם. פרק זה  הינו בעל חשיבות מכרעת לניסיון כותב העבודה לענות על שאלת המחקר המרכזית מלחמת העבדים- מלחמת ה"בושה". פרק חמישי- סיכום ומסקנות סביב סוגיית המחקר בעבודה. בחלק זה ירוכזו ההערכות והמסקנות הסופיות של העבודה ובו ידגיש כותב העבודה את אשר ניסה להוכיח בפרקים הקודמים.
מדוע בחרתי לעסוק דווקא בנושא זה ? בחיי האישיים נתקלתי לא פעם בקשיים רבים בתחומים שונים: בחיי המקצועיים, במסגרת הלימודים האקדמאיים, בתא המשפחתי ועוד. לא פעם עמדתי "להרים ידיים" ולוותר, אולם האמונה בצדקת דרכי נתנה לי את הכוח להתמודד עם נפתולי החיים גם במצבים לא פשוטים וכנגד כל הסיכויים.  בתור מורה לעתיד הייתי רוצה לחנך את תלמידיי ברוח דברים אלה לדעת לא לוותר, להתמודד עם קשיים ואתגרים שהחיים מציבים לנו, בייחוד במצבים שבהם נראה לנו שכול הסיכויים כנגדנו.
לעניות דעתי אין מתאים יותר לרוח הדברים שהזכרתי מסיפורו ההיסטורי של ספארטקוס ומרד העבדים כנגד רומי.
ספארטקוס- היה מקור השראה לא רק למשוררים, לסופרים ולהיסטוריונים אלא גם לתנועות פוליטיות בנות זמננו. הוא סימל את הרצון והשאיפה של האדם להיות חופשי, את המוכנות להקריב אפילו את החיים היקרים לנו מכול ואת הנכונות להיאבק במצב שאינו נוח וכנגד כול הסיכויים כשמולך עומד יריב וכוח בלתי מנוצח. שאלת המחקר:
בעבודה זו אנסה לבחון האם מרד ספארטקוס, מלחמת העבדים, הייתה מלחמת "בושה" ?
רומא במהלך התפשטותה ניהלה מלחמות לא מעטות ודיכאה מרידות פנימיות כשם שדיכאה מרידות בפרובינציות השונות שלה אם בכוח הזרוע ואם בכוח איומיה להגיב בחומרה. כותב העבודה מאמין כי מלחמת  העבדים לא נתפסה כיתר המלחמות עבור הרומאים ואכן הייתה מלחמת העבדים מלחמת "בושה" עבור העם הרומי.
דרך ביצוע המחקר:

1 . ראשית עלי להעמיק את ידיעותיי בנושא שאותו אני מעוניין לחקור זאת על ידי קריאת מקורות היסטוריים הקרובים לתקופה המדוברת, קריאת מאמרים העוסקים בנקודות זמן ובאירועים רלוונטיים לתקופה ולנושא הנחקר. התמקדות בספרות המחקר.
2. מהות העבודה איננה רק הבאת סיכום הנושא, אלא בנוסף להביא משהו משל עצמי ולתרום במידת האפשר להבהרת הסוגיה.
תוכן- העניינים :
פרק ראשון: מבוא העבודה -..3
פרק שני: תופעת העבדים ברומי 6
פרק שלישי: מרד ספארטקוס, מרד העבדים- שלבים שונים במרד ותוצאותיו 8
פרק רביעי: מרד העבדים – מלחמת "בושה"? –.10 פרק חמישי: סיכום, מסקנות ותובנות משאלת המחקר 12