פסיכולוגיה של המינים - סיכום

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9700

תקציר העבודה

הפסיכולוגיה של המינים  –  סיכום שתי מטרות עיקריות של הקורס:
להראות שאין הרבה הבדלים בין המינים – רוב ההבדלים "מנופחים" ע"י סטריאוטיפים ודעות קדומות להראות שמקור ההבדלים ה  .
וא חברתי/תרבותי/סביבתי ולא ביולוגי מולד הנושא הדומיננטי בקורס הוא הוויכוח תורשה – סביבה יחידה 1 – מבוא
                                    רקע היסטורי      רקע
מושגי         רקע מתודולוגי (שיטות מחקר) רקע היסטורי – נקודת המפנה בהתייחסות לנשים וליכולות של נשים הייתה ב – 1930, היו הרבה עמדות ואמונות ביחס לנשים וליכולות שלהן, כנחותות בעלות תפקיד ספציפי וכן הלאה. בשנות השלושים החלו מבחני המשכל של בינה ואז באופן מפתיע מצאו שהציונים של נשים במבחני משכל לא נמוכים מהגברים דבר שהיה תגלית מרעישה, ואף במקרים מסוימים עולות הנשים על גברים כמו למשל ביכולת מילולית.
רקע מושגי – מין ביולוגי (sex) – כלל התכונות והשינויים האנטומיים והפיזיולוגיים שיוצרים הבדל ברור בין זכר לנקבה.
זוהי הבחנה בין בני אדם על בסיס ביולוגי. זכר –  XY, נקבה –  XX מין פסיכולוגי – מגדר (gender) הבחנה בין גברים ונשים על סמך קריטריונים חברתיים,פסיכולוגיים ותרבותיים. בעצם זה כל אותם מרכיבים לא ביולוגיים של מין שנתפסים בתרבות כמתאימים לזכרים או לנקבות.
השימוש במושג נפרד בא כדי לצמצם את ההשפעה של ההנחה הבסיסית שיש הקבלה הכרחית ובלתי נמנעת בין מין ביולוגי ומין פסיכולוגי.
הכוונה שאנחנו רוצים "לשבור" או לצמצם את החיבור הזה. לדוגמא, היבטים מגדריים של שוק העבודה הם דוגמא להשפעה החברתית סביבתית על השכר, קידום ותחומי עיסוק.
היבטים מגדריים של תפקידי המין הם הציפיות שיש כלפי גבר או אישה.
רקע מתודולוגי – (הבסיס ליחידה 1 – מבוא לשיטות מחקר עמוד
2 53 נספח א'                             מבוא לסטטיסטיקה עמוד 297 נספח ב'    הדיונים במבואות הם על – המדע ומה זה מדע, האובייקטיביות ואמפיריות, תהליך החקירה המדעית,     התהייה – שאלת המחקר, ההשערה ההיקש , תוצאות וניתוח התוצאות. איסוף נתונים- מחקר ניסויי/מתאמי     והסקת מסקנות) חשוב לדעת למבחן:
חקר הפסיכולוגיה של המינים – ניתוח על/מחקרי רפליקציה בעיות מתודולוגיות בחקר של המינים – 5 בעיות ספציפיות (מתחילות בעמוד
5 ) חקר הפסיכולוגיה של המינים – ניתוח על – זוהי שיטה סטטיסטית חדשה שמאפשרת לחוקרים לעשות סדר בכמות גדולה של ממצאים סותרים. למעשה עושים שילוב של ממצאי כל המחקרים שנערכו בנושא מסוים וקובעים מהי המשמעות המקובצת של הממצאים (החישוב בעמוד
1 8). תמונה כללית של המצב בתחום. בדר"כ מביא לתמונה שאין הבדלים, ההבדלים התקזזו, מציג תמונה יותר משקפת, מאשר מחקר אחד.
מחקרי רפליקציה – אנחנו יכולים להיות יותר בטוחים בממצאי המחקר כאשר אנחנו מוצאים את אותם ממצאים גם במחקרים אחרים. חשוב שמחקר רפליקציה חוזר על אותם התנאים כמו במחקר הקודם.
אובייקטיביות – החשיבה המדעית חייבת להיות אובייקטיבית במובן זה שהיא משוחררת משיפוטים ערכיים והעדפות סובייקטיביות מצד החוקר. אסור שתהיה תלות בין התהליך של המחקר והמסקנות שלו לבין הזהות האישית של החוקר.
אמפיריות – החקירה צריכה לעסוק במציאות, כלומר בנתונים. נתונים הם עובדות שנאספות בתהליך מחקרי והם הכלי העיקרעי לבדיקת טיעונים שונים. חייבים לאסוף נתונים בשיטה מדעית.
  חמש בעיות ספציפיות (מתודולוגיות) בחקר בין המינים – הנחות היסוד – בעיה אחת היא שיש מראש שוני ברור בין גברים ונשים ויש דגש על השוני הזה. כבר מראש מניחים שיש הבדלים בין המינים זה מה שגם גורם לבדוק תחומים שיש בהם יותר הבדלים. בעיה שניה היא שיש נטייה להתייחס אדם = גבר זאת אומרת שקנה המידה להשוואה זה גברים ונשים נמדדות תמיד ביחס לגברים.
הנסיינים – אפקט הנסיין : הבעיה היא עם אלו שעושים את המחקר. האינטראקציה שיש בין הנסיין לנבדק שמשפיעה על תוצאות המחקר, הנבדק מושפע ממנה. ישנם 3 אפקטים – האפקט הבין-חברתי: מתייחס למין, גיל ומוצא האפקט הפסיכו-חברתי – תכונות אישיות שהנסיין מקרין אפקט הנבואה שמגשימה את עצמה- (אפקט פגמליון) בעצם הציפיות של הנסיין מובילות להתנהגות המצופה ובעצם לשינוי ההתנהגות הנבדקים – בעיה אחת זה בע"ח, במחקר בין המינים יש בעיה להעביר/להשליך מבע"ח לגבי בני אדם. בעיה שניה זה המדגמים, לרוב מי שנחקר בהבדלים בין המינים זה סטודנטים בגילאי 20-30 ממעמד חברתי מסוים וזה לא משקף את כלל האוכלוסיה , בטח בהתנהגות המינית מי שיסכים לבחקר בדר"כ הוא בעל מתירנות מינית ושוב זה לא מדגם מייצג לכלל האוכלוסיה.
תכנון המחקר – בעיה עיקרית אחת זה השימוש בקבוצות ביקורת, הרבה פעמים קשה להשיג קבוצות ביקורת כשרוצים לעשותצ הקבלה אצל הגברים לעומת מה שקורה אצל הנשים.
יש גם בעיה של הגדרות אופרציונליות (תפעוליות – איך חוקר מודד את המשתנה) של המשתנים. להגדיר מה בדיוק החוקר מחפש הסקת מסקנות – יש נטיה להדגיש הבדלים ולעשות גם סלקציה בממצאים.
יחידה 2: מאפיינים ביולוגיים מהם כרומוזומים?
מהם הורמונים?
התפתחות מערכת הרבייה סטיות/חריגות הורמונליות/כרומוזומליות זהות מינית סביבה – תורשה חשוב להבחין  – על ההבדל בין חריגות הורמונליות לבין חריגות כרומוזומליות שהן בלתי הפיכות לעומת חריגה הורמונלית שלעיתים ניתנת לתיקון.
כרומוזומים – מבנים זעירים בתוך מבנה התא שמכילים את מולקולות ה – NA שהם נושאות את הצופן הגנטי של הפרט כרומוזומי מין – זוג הכרומוזומים ה – 23 שקובע את מינו של הפרט. אצל הנקבה XX ואצל הזכר XY הכרומוזומים מכתיבים את תחילת התפתחותו המינית של העובר אבל המשך ההתפתחות התקינה תלוי במעורבות של ההורמונים. האשה תמיד תורמת את ה – X והגבר הוא זה שתורם את  הY , בתוך כל זרע יש כרומוזומי xו-y הפוטנציאל טמון בכרומוזומים והמימוש תלוי בהפרשה תקינה של הורמונים.
כרומוזום גנים DNA הורמון הורמונים – חומרים שנוצרים בכמויות זעירות בבלוטות האנדוקריניות, ומגיעים באמצעות זרם הדם אל כל תאי הגוף. ההורמונים אחראים לוויסות ההתפתחות, לגדילה, להומואוסטזיס (איזון), להשתלשלות הדורות ולקיום המין. ההורמונים זה "ההוצאה לפועל" של הפוטנציאל של הכרומוזומים. ישנם 3 סוגי הורמונים:
אנדרוגן: הורמון המין הגברי הוא האחראי על התפתחות תכונות המין הגבריות המשניות כגכון: שיער, העמקת קול, שרירים ואחראי על ייצור הזרעונים. הוא מיוצר באשכים, טסטוסטורון זהו סוג של אנדרוגן.
אסטרוגן: הורמון המין הנשי שמעורר את התפתחות תכונות המין הנקביות המשניות ומשתתף גם בבקרה על הבשלת הביציות. פרוגוסטין:
הורמון תןמך הריון שמכין את הרחם לקליטת העובר מתחיל לפעול ולעלות מרגע שיש הפריה, שומר על ההריון ומשפיע גם על התפתחות השדיים (בעיקר בהריון), זה ההורמון המתגלה בבדיקת דם לגילוי הריון.
התפתחות מערכת הרביה של העובר ישנו שלב שבו העובר נמצא בשלב בלתי מוגדר (של הזהות המינית) , בין 4 – 10 שבועות, אומנם בשל הכרומוזומים יודעים כביכול אם זה זכר/נקבה אבל צריכים להתרחש כמה תהליכים למימוש הפוטנציאל למין העובר, עדיין לא נוצרות בלוטות המין של העובר שאמורות להפריש את ההורמונים.
השבועות 6 –8 נקראות תקופה קריטית אצל העובר הזכרי (xy), התפתחות נורמלית של זכר זה הפרשת הורמונים אנדרוגנים בעצם נוצרות בלוטות המין ומפרישות הורמונים אנדרוגנים, אם לא תהיה הפרשה של הורמונים אנדרוגנים  העובר לא יתפתח כזכר למרות שיש לו כרומוזומים xy. בשבוע העשירי אצל העובר הנקבי העדר הורמונים אנדרוגנים גורמים להתפתחות של נקבה.
הבדלים בין זכר לנקבה – התפתחות תקינה –