עבודת גמר הקשר של קניה באינטרנט והתנהגות צרכנית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6704
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

סקירת ספרות סקירת הספרות המובאת להלן פותחת בהצגת רקע הסביבה העסקית של תחום המחקר, משמע התפתחות רשת האינטרנט והתייחסות לאספקט העסקים האלקטרוניים והמסחר האלקטרוני בפרט . הסקירה ממשיכה ודנה בנושא השיווק האלקטרוני באינטרנט בהיבט האסטרטגי ובהיבט הטקטי מתוך כך שנושאי המחקר נגזרים באופן ישיר מתחום הטקטיקה השיווקית (חווית קניה) ובאופן עקיף מהתחום השיווקי של ההתנהגות הצרכנית. הסקירה מעלה את נושא ההתנהגות הצרכנית כנושא המתחבר לתחום השיווק ומאידך מהווה את תחום הידע ממנו נגזר נושא כוונת הרכישה המקוונת. נושא כוונת הרכישה מוצג בהיבט תיאורטי רחב ובהמשך מתמקד בממצאים מחקריים הבוחנים את קשריו של נושא זה עם גורמים שונים בעיקר מתחום ההתנהגות הצרכנית. בהמשך מוצג נושא חווית הקניה מתוך היותו גורם המשפיע על כוונת הרכישה כאשר מובאת סקירת רקע
והתייחסות למחקרים ומודלים ספציפיים בנושא. הנושאים האחרונים הנדונים בסקירה הינם פילוח של לקוחות על בסיס אוריינטציה/ערך  צרכני וסוגי מוצרים כנושאים המשפעים על הקשר בין חווית הקניה וכוונות הרכישה, כל נושא נידון בהיבט רקע תיאורטי ובהתייחס למודלים ומחקרים אמפיריים רלוונטיים.  ההתייחסות לאספקטים ייחודיים המאפיינים את הקשר הסביבה המקוונת שבה עוסק המחקר שזורה לכל אורך הסקירה.     ראשיתה של רשת האינטרנט ב-1968 במסגרת הסוכנות למחקר של מחלקת ההגנה של ארצות הברית. הפרויקט שהיה ידוע בתחילתו כ ARPAnet החל כניסוי בחיבור מרכזי מחשבים של מספר אוניברסיטאות בארצות הברית , כאשר בשנות השמונים פוצל הפרויקט לרשת  ממשלתית (Milnet) ולרשת מחקר ואקדמיה (NSFnet) . שילובם של רשתות אלו עם תשתית רשתות מסחריות (כגון UUNET) שקמו עקב מגבלת השימוש המסחרי ברשתות הממשלתיות/אקדמיות היוו את הבסיס להקמתה של רשת האינטרנט – אוסף רשתות מחשבים מבוזרות הגדול ביותר בעולם הפועלות תחת מספר פרוטוקולים מוסכמים ברובדי התקשורת השונים. האינטרנט התפתח לרשת פתוחה ללא מטרת רווח העוסקת בנושאי חינוך, מחקר וממשל תוך שנגישות הקהל הרחב הופכת אותו ל"אוטוסטרדת מידע" המספקת גישה למידע רחב בהיבט המגוון וההיקף (Pallab,1996) . Toffler (1980) חזה את המהפכה השלישית כמהפכת המידע, אשר תקדם את העולם במידה המקבילה למהפכה התעשייתית.
על פי Norton (2000 ) התקופה שהחלה בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 מייצגת את תחזיתו של Toffler , עם צמיחת האינטרנט המסחרי והחופשי מעבר ליסודותיו האקדמיים או הצבאיים.
התקדמות טכנולוגית בתחום המחשוב בשילוב עם זמינות הטכנולוגיה לאכלוסיה נרחבת , הפכה את האינטרנט לכלי תקשורת המשמש את המשתמש הפרטי למגוון פעילויות כגון : תקשורת (דואר אלקטרוני,מסרים מידיים ועוד),נגישות למידע – מסחרי,אקדמי,חדשותי ובידורי המשולב עם אמצעי איתור וחיפוש וכמו כן שינוע מסמכים וטפסים. האינטרנט הפך לגבי משתמשים רבים